Policie v Kentu potvrdila zadržení jednoho uprchlíka i bulharského řidiče, který měl běžence převézt z Francie.

„Zavolali nám v úterý 28. července v 10:10 informaci, že zřejmě migrant seskočil z náklaďáku na exitu 11 na dálnici M20. Muž byl zadržen a předán cizinecké policii.“

Policii zavolal 53letý britský řidič kamiónu Martin Burge, když viděl tři muže utíkat od náklaďáku na parkovišti u sjezdu 11 v Ashfordu. „Přijel kamión a nechal vystoupit skupinu imigrantů. Zavolal jsem policii a kluka zatkli u silnice,” popsal. Burge dokonce vyfotil, jak migranti řidiči platí za převoz svazkem bankovek.

BEZ KOMENTÁŘE: Provozovatel eurotunelu žádá o pomoc s uprchlíky

Téměř každý den se snaží stovky uprchlíků dostat z francouzského Calais do Británie. Archivní snímek

FOTO: Reuters

Podle listu Sunday Mirror byli zadrženi i další dva běženci z téhož nákladního auta. Policie to sice nepotvrdila, řidiče ale vyšetřuje kvůli podezření z pašování lidí.

Organizované akce

Burge dodal, že řidiči z chudších zemí se často zapojují do pašování: „Profitují z toho evropští řidiči. Evropané si moc nevydělají a vzhledem ke všem zdržením (u vjezdu do eurotunelu) o dost peněz přicházejí.”

Britská policie projíždí mezi kamióny odstavenými na M20 u Ashfordu

Britská policie projíždí mezi kamióny odstavenými na M20 u Ashfordu

FOTO: Neil Hall, Reuters

Zmínil, že k tomu přispívá situace ve Francii, odkud se uprchlíci chtějí dostat do Spojeného království.

„V Calais jsou tisíce imigrantů, kteří se potřebují někam dostat. Je to všechno dobře organizované. Uprostřed noci přijdou ke kamióňákům a ptají se, jestli by je nevzali do ložného prostoru. Slyšel jsem, že řidiči žádají minimálně 1200 liber za imigranta.“ Podle něj je vše řízeno z tábora zvaného Jungle. [celá zpráva]

Jeho slova potvrdil další řidič, 58letý Graham Tegg: „Imigranti ve skupinách po dvaceti se pokoušejí dostat do náklaďáku. Je to organizovaná operace. Evropští řidiči dostávají zaplaceno.“

Jiný řidič uvedl, že celé improvizované parkoviště nákladních automobilů na dálnici M20  u Ashfordu by mělo být střeženo policií, protože by muži zákona odhalili hodně řidičů, kteří si takto přivydělávají.

Fronty zhoršují situaci

Norman Cocoran, který také jezdí s kamiónem, uvedl, že situaci zhoršují dlouhé fronty při čekání na trajekty.

„Čím déle se na trajekt najíždí, tím déle musíte čekat a tím větší je problém s imigranty. Když je dlouhá fronta kamiónů, objeví se. Když jich vidí haldu, shromáždí se kolem jako mravenci.“

Řidič kamiónů čekají na britské dálnici M20

Řidiči kamiónů čekají na britské dálnici M20.

FOTO: Neil Hall, Reuters

„Pět jich vylezlo na střechu mého kamiónu, prořezali díru do plachty a vlezli dovnitř. Když přišla policie, dva z nich měli mačety,“ dodal jeho kolega Steve Hanney.

Cocoran doplnil, že fronty se prodlužují, protože většina řidičů nechce kvůli imigrantům používat tunel pod Lamanšským průlivem, jelikož tam se běženci snáze dostanou nepozorovaně do jejich kamiónů. Šoféři tak raději čekají na převoz do Británie trajektem.

Sunday Mirror svou reportáž přinesl poté, co zjistil, že podobných případů s uplácením řidičů kamiónů je víc. Podle posledních dostupných údajů z roku 2009 pocházelo devadesát procent řidičů zapojených do pašování lidí do Británie ze zahraničí.

Nyní mohou řidiči za každého migranta, který se jim dostane do vozidla, dostat pokutu ve výši 2000 liber (necelých 77 tisíc korun).