Německé ministerstvo zahraničí už 15. července vydalo zprávu pro vnitřní potřebu, kde se píše o rizicích. Uvádí se v ní, že situace na zemi vzbuzuje vážné obavy. Důvodem bylo sestřelení transportního antonova letícího ve výšce přes 6000 metrů. To podle ministerstva zahraničí představovalo novou hrozbu pro bezpečnost leteckého provozu nad Ukrajinou. Sestřel tak vysoko letícího stroje naznačoval možnost, že by mohla být ohrožena i dopravní letadla.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Transportní Antonov An-26 byl sestřelen 14. července, když letěl ve výši 6500 metrů, tedy nad dostupem ručních protiletadlových raket. Na jeho palubě bylo osm lidí. [celá zpráva]

Ve svých každodenních zprávách o rizicích přeletů nad východem Ukrajiny opakovaně vládu varovala i Spolková zpravodajská služba (BND).

Žádné upozornění nepřišlo

Zástupce německých aerolinek Lufthansa v pondělí potvrdil, že společnost od spolkové vlády nedostala loni v červenci žádné upozornění.

„Před 17. červencem jsme neměli žádné informace od německých úřadů,“ uvedla Lufthansa. O zhoršení bezpečnostní situace v určité oblasti aerolinky obvykle informuje ministerstvo dopravy. Právě vládní varování hraje nejdůležitější roli při rozhodování Lufthansy o případném odklonění leteckých tras.

Německé ministerstvo dopravy na dotaz uvedlo, že žádné informace a hrozbě nemělo: „Před havárií MH17 neměla německá vláda nic, co by indikovalo zhoršující se bezpečnostní situaci pro civilní letectví nad Ukrajinou.“

Ministerstvo zahraničí se k věci zatím nevyjádřilo.

Při sestřelení Boeingu 777 na trase z Amsterodamu do Kuala Lumpuru zahynulo loni 17. července na východní Ukrajině 298 lidí. [celá zpráva]

Dvacet minut předtím po stejné trase přeletěl stroj Lufthansy. Tři její letadla letěla v inkriminovaný den přes Donbas.