Přepis posledních 40 minut letu má desítky stran, spolu s analýzami a posudky znalců dosahuje zveřejněný soubor bezmála 200 stran. Z dokumentů vyplývá, že v pilotní kabině kromě kapitána a druhého pilota byly i další osoby, včetně velitele polského letectva generála Andrzeje Blasika.

Prokuratura vysvětlila zveřejnění dokumentů tím, že chce ukončit „spekulace a výmysly" po úniku části dokumentů do médií z počátku týdne.

ČTĚTE TAKÉ:
Před pádem letadla ve Smolensku pasažéři chodili do kabiny a pili tam pivo

Výňatky ze záznamu zahrnují komunikaci lidí přítomných v kokpitu letadla včetně poslední minuty před katastrofou. Kapitán letounu je označen písmenem K, druhý pilot 2P, velitel letectva V, navigátor N, ředitel protokolu Ř; další osoby, jejichž identifikace je nejasná, jsou označeny jako DO. Časové údaje se vztahují k času na palubě letadla.

08:14:27 ruský dispečer v rádiu anglicky oznamuje špatnou viditelnost a mlhu na letišti: Smolensk eee visibility fourzero-zero meters.fog.
08:14:27 N: Kurva!
08:14:28 2P: Coo? (zaskočení, údiv, reakce na informace o mlze - pozn. polského znalce)
...
08:14:59 V: Naše meteo je fakt zkurvený.
08:15:32 ťukání na dveře
08:15:32 DO: Co je?
08:15:33 DO: Pivo, ty nepiješ?
...
08:26:15 K: Pane řediteli, máme nyní mlhu.
08:26:19 K: Při momentálních podmínkách nedokážeme přistát.
08:26:24 K: Zkusíme se přiblížit, uděláme jedno přiblížení na přistání, ale pravděpodobně z toho nic nebude.
08:26:29 K: Čili prosím popřemýšlet nad rozhodnutím, co budeme dělat.
08:26:33 Ř: Budeme to zkoušet, až se to povede.
08:26:35 K: Nemáme tolik paliva, aby na to stačilo.
08:26:41 Ř: Tak to máme problém!
08:26:42 K: Můžeme tu zůstat půl hodiny a pak odletět na náhradní letiště.
08:26:45 DO: Je náhradní letiště?
08:26:47 K: Minsk anebo Vitebsk.
...
08:27:33 DO: Vypadněme odtud, kámo.
08:27:35 DO: Ano.
08:27:36 K: Jděte, sakra.
...
08:30:30 Ř: Prezident ještě nerozhodl, co uděláme.
...
08:30:42 2P: Jsou tu mraky.
...
08:30:48 K: A mlha.
...
08:32:15 DO: Proč cestující nesedí na svých místech? (třetí osoba reaguje na přítomnost dalších lidí v pilotní kabině - pozn. polského znalce)
...
08:40:06 v kabině zní výstraha před přiblížením k zemi: TERRAIN AHEAD!
08:40:08 2P: Říkáš nashlééé!
08:40:09 K: Nééé, někdo si to zodpoví!
08:40:11 V: U-va-žuj!
...
08:40:12 ruský hlas v rádiu upozorňuje na sestupný kurz.
08:40:13 Je sedm metrů (letadlo klesá sedm metrů za vteřinu).
...
08:40:20 DO: Nemusíme přesně.
08:40:21 V: Vejdeš se, jen do toho.
08:40:31 v rádiu zní ruský pokyn: Zapněte světla.
08:40:31 TERRAIN AHEAD!
08:40:33 N: 200
08:40:36 N: 150
08:40:38 TERRAIN AHEAD!
08:40:38 To se nepovede (slova jsou přehlušena výstrahou TERRAIN AHEAD!).
08:40:40 TERRAIN AHEAD!
08:40:41 V: 100 metrů.
08:40:41 zaznívá automatická výzva ke stoupání: PULL UP!
08:40:41 N: 100.
08:40:42 PULL UP!
08:40:43 PULL UP!
08:40:44 PULL UP!
08:40:45 TERRAIN AHEAD!
08:40:47 DO: Blázni.
08:40:48 2P: Klesej pomaleji.
08:40:49 N: 90.
08:40:49 N: 80.
08:40:49 2P: Odcházíme (intonace spíše jako otázka).
08:40:50 PULL UP!
08:40:51 N: 60.
08:40:51 DO: Dobrá.
08:40:51 N: 50.
08:40:51 v rádiu rusky: Horizont 101.
08:40:52 PULL UP!
08:40:54 v rádiu rusky: Kontrola výšky horizontu!
08:40:54 zvuk připomínají lehké plácnutí o trup
08:40:54 N: 20!!!
08:40:55 PULL UP!
08:40:55 zvonění radiomajáku
08:40:56 PULL UP!
08:40:57 tři lehké údery o konstrukci letounu za sebou
08:40:58 zvuk připomínající silnou ránu
08:40:58 PULL UP!
08:40:58 zvuky připomínající hroucení konstrukce
08:40:59 PULL UP!
08:40:59 zvuk připomínající srážku ve velké rychlosti
08:40:59 V: Kurvafix!
08:40:59 PULL UP!
08:41:00 PU...
08:41:00 hlasité zvuky ničení konstrukce letounu
08:41:01 ruský hlas v rádiu: Odleťte na druhý okruh!
08:41:02 ztlumený křik
08:41:02 O Ježíši!
08:41:03 Kurva!
08:41:03 silná rána