Při neštěstí zahynulo 76 lidí, tři cestující se podařilo zachránit. Byla to nejtragičtější nehoda letadla ČSA na území bývalého Československa. Tehdejší oficiální místa uvalila na zprávy o havárii informační embargo. Oblíbená pláž Zlaté piesky byla uzavřena až do roku 1979, protože do vody uniklo značné množství leteckého benzínu.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„Postavení pomníku obětem byla moje soukromá iniciativa. Konala se sbírka a finančně pomohlo bratislavské letiště. Pomník znázorňuje vlnu na jezeře, z něhož vystupuje část směrovky. Autorem pomníku je Miroslav Valček,“ řekl Novinkám autor myšlenky Rudolf Roller.

Iniciátor odhalení památníku Rudolf Roller

Iniciátor odhalení památníku Rudolf Roller.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

„Jsem zaměstnancem bratislavského letiště. Letadlo mi proletělo nad hlavou a bylo mi jasné, že má potíže a nejdou mu dva motory. Jel jsem na kole k jezeru a z člunu jsem pak pomáhal při záchraně tří cestujících,“ vzpomíná Ján Jendroľ.

„Měla jsem na palubě manžela. Zemřel ve věku 39 let,“ neskrývá slzy Nora Blahová. „Byl zaměstnancem ČSA a téměř letadlo zmeškal. Kolegové mu však ještě přistavili schůdky, a tak se stalo, že byl v letadle smrti,“ dodala.

„Je smutné, že pomník je odhalen až 38 let po tragédii,“ řekl Ivan Hrica.

Letoun měl problémy po návratu z Tripolisu

„Byla jsem studentka a o prázdninách jsem pracovala v bufetu na pláži. Najednou jsem uslyšela silný zvuk leteckých motorů. Když jsem vyběhla ven, letadlo právě klesalo pod hladinu,“ vzpomíná Milena. Přiznává, že od té doby se v jezeře nekoupala. „Po tolika letech vidím tu tragédii stále před očima,“ vzpomíná na hrůzný zážitek.

Pomník obětem letecké katastrofy

Pomník obětem letecké katastrofy.

FOTO: Ivan Vilček, Právo

Den před havárií se letadlo vrátilo z Tripolisu, kde mělo technické problémy. V noci bylo letadlo opraveno a bylo opětovně nasazeno na lince Praha–Bratislava. Při přistávání letadlu nefungovaly dva motory a piloti nedokázali udržet stroj ve vzduchu. IL-18 proletěl 40 metrů nad řídicí věží a v ostrém náklonu se zřítil do jezera.

Po nehodě se objevily informace, že kapitán žádal o přistání v Brně, ale byl odmítnut údajně kvůli přítomnosti vietnamské delegace. Přistání v nedaleké Vídni nepřicházelo v úvahu z politických důvodů. Odborníci však tyto teorie důrazně odmítli. K nehodě došlo podle nich po sérii chyb dispečera a posádky letadla.