Hlavní obsah

Slovensko čelí záplavě billboardů

Právo, Ivan Vilček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bratislava

Záplava billboardů po celém Slovensku nedá spát radním ani poslancům. Jejich stav se pokusili regulovat v Bratislavě a zrodila se právní úprava formou novely stavebního zákona.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Proti nelegálním reklamním plochám se bratislavský magistrát snaží bojovat i podobnými plakáty.

Článek

Renáta Zmajkovičová, místopředsedkyně parlamentu za vládní stranu Směr-sociální demokracie, se už v roce 2012 pokusila prosadit regulaci osazování velkoplošných plakátovacích ploch novelou zákona, avšak pro nedostatečnou podporu ji před hlasováním stáhla.

Novelu stavebního zákona se nyní pokusí předložit opětovně a billboardy by se měly překvalifikovat z reklamního zařízení na reklamní stavbu spadající pod stavební zákon. „Návrh zákona reaguje na dlouhodobě přetrvávající nedostatečnou úpravu regulace v oblasti vnější reklamy, která způsobuje nepřiměřené rozšíření černých staveb reklamních zařízení,“ uvádí se v prohlášení poslanců strany Směr.

Sto metrů od silnice

Po schválení předlohy se od podzimu zpřísní podmínky povolování stavby billboardů a jiných poutačů. Zároveň už nebude možné dodatečně legalizovat reklamní zařízení, která byla postavena bez příslušných povolení. Kromě toho se má zjednodušit a urychlit řízení ohledně odstraňování billboardů postavených načerno.

Počet reklamních ploch by se měl snížit a měly by se vzdálit od silnic.

Mimo obce a města a u dálnic mají být billboardy umístěny do vzdálenosti sto metrů. Současné reklamní stavby postavené uvnitř zmíněného stometrového bezpečnostního pásu od silnice budou muset do dvou let zmizet. Za černé stavby mají být udělované pokuty podle pevného sazebníku.

Foto: Ivan Vilček, Právo

Řidiči si stěžují, že je množství billboardů ruší při řízení.

Reklamní plochy by se měly rozdělit na tři typy podle velikosti – do tří metrů čtverečních, do 20 metrů čtverečních a nad 20 metrů čtverečních. Na velikosti plochy budou samozřejmě záviset také poplatky.

Některé reklamní plochy momentálně pod stavební zákon nespadají, protože nejsou pevně spojené se zemí nebo je toto spojení sporné. Podle novely zákona se tyto plochy stanou reklamními stavbami. „Tím se odstraní diskriminace podmínek pro podnikatele, omezí se počet billboardů, a zároveň se sníží zátěž na životní prostředí,“ uvedla Zmajkovičová.

Hlavní město vytáhlo do boje  

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou vládní strany Směr) připustil, že na území města vyrostlo několik stovek nelegálních billboardů. Magistrát vytáhl do boje proti vizuálnímu smogu a desítky nelegálních reklamních zařízení označil nálepkami s textem Nelegální reklamní zařízení.

„Stojí na městských pozemcích, ale s městem nemají nájemní smlouvy,“ uvedl mluvčí magistrátu Stanislav Ščepán. Tyto nelegální reklamní poutače mají být odstraněny do 15. srpna.

Některé reklamní agentury však označily postup magistrátu za protiprávní. Ivo Nesrovnal, opoziční kandidát na primátora Bratislavy, nazval nálepky neúčinným divadlem před podzimní volbou primátora.

„Ve skutečnosti se primátor nesnaží o odstranění těchto staveb, pouze předstírá aktivitu,“ uvedl. Rovněž další slovenská města bojují s nelegálními reklamami. Soudy jsou zdlouhavé a nepomáhají ani pokuty.

Reklama

Výběr článků

Načítám