Pentagon sdělil, že představitelé vojenského námořnictva a letectva v pondělí večer schválili pokračování letů, ale s omezeními. Ta budou platit do zjištění a odstranění hlavní příčiny vzplanutí motoru jednoho z letounů, k němuž došlo 23. června na floridské letecké základně Eglin.

Po této události nesměl do vzduchu žádný z téměř stovky strojů F-35. Letouny nesměly od 4. července do vzduchu, protože nebylo jasné, zda se jedná o náhodnou poruchu nebo systémovou chybu všech strojů typu Lightning II.

F-35 Lightning II v letu

F-35 Lightning II v letu

FOTO: Handout, Reuters

Sdělení ministerstva neuvádí žádné podrobnosti o vyšetřování. Konstatuje pouze, že další informace budou poskytnuty později, ale podle BBC se nejedná o konstrukční chybu.

Letouny F-35 jsou považovány za nejmodernější víceúčelové bojové letouny dneška, které mají ve výzbroji americké letectvo, námořnictvo i námořní pěchota.

Stroj měl původně nahradit letouny F-16, je lehčí než F-22 Raptor, a měl být také levnější. Cena ale narostla a jde o nejnákladnější letecký program Pentagonu za téměř 400 miliard dolarů (skoro osm biliónů korun).

Lockheed F-35A Lightning II na základně Nellis

Lockheed F-35A Lightning II na základně Nellis

FOTO: Reuters

V plné službě by měly být od příštího roku u námořní pěchoty, v roce 2016 pak v letectvu a o rok později u námořnictva.

Levný bojový letoun  scorpion

Vzhledem k rostoucím cenám moderních bojových letadel vzbudil ve Farnborough velký zájem lehký dvoumotorový stroj společnosti AirLand Scorpion dosahující rychlosti 900 km/hod. Jeho jeden kus by měl stát 20 miliónů dolarů.

Textron AirLand Scorpion s raketami Hellfire

Textron AirLand Scorpion

FOTO: AirLand

Stroj vyvinutý za 23 měsíců není zdaleka tak dokonalý a ani tak rychlý, ale mohl by zaujmout mnoho zákazníků z třetího světa, kteří si nemohou dovolit nákladná supermoderní letadla.

Společnost ale chce scorpiony dodávat je americkým ozbrojeným silám, aby nemusely využívat drahých letadel v místech, kde nejsou potřeba. Nad Afghánistánem neohrožují spojenecká letadla žádné stíhačky nepřítele, přesto se tam vysílají do akcí supersoniky F-16, jejichž letová hodina přijde na 18 000 dolarů.

Letoun s přímým křídlem a letovou hodinou za 3000 dolarů ale není dílem snílka, za projektem stojí Whit Peters, který byl v devadesátých letech v Pentagonu tajemníkem pro letectvo USAF.

A na projektu se podílí společnost Textron, která vlastní firmy Bell Helicopters a Cessna. Scorpion poháněný motory firmy Honeywell využívá dílů cessen, jako je podvozek nebo vybavení pilotního prostoru.

Textron AirLand Scorpion s raketami Hellfire

Textron AirLand Scorpion s raketami Hellfire

FOTO: AirLand

Ředitel společnosti Textron AirLand Bill Anderson neuvedl, na kolik firmu vývoj přišel, odhaduje se, že na sto miliónů dolarů. Podle něj to bylo riskantní, ale šlo o rozumné riziko. Odmítl ale označit stroj za levný. Letoun má standardní vybavení, jako jsou vystřelovací sedadla Martin Baker a může nést standardní střely vzduch-vzduch i přesnou munici.

Ať už bude verdikt ke scorpionu jakýkoli, ukazuje, že se na trhu bojových letadel budou nutně objevovat levnější stroje, a že americké firmy nechtějí nechat Čínu a Pákistán vydělávat na prodeji upravených verzí nelicencovaných straších sovětských letadel.

USA zatím nemají takovýto stroj pro své spojence v Africe nebo Latinské Americe, i když dříve je měly. Šlo o lehké ve Švýcarsku dosud využívané nadzvukové stroje Northrop F-5 Tiger II nebo lehká bitevní letadla A-35 Dragonfly, které vyráběla právě Cessna.

Od války ve Vietnamu se v USA pravidelně objevují nápady na vývoj lehkých strojů kategorie COIN pro potlačování nejrůznějších vzbouřeneckých skupin.