Historik Andrej Zubov dosud přednášel na diplomatické akademii MGIMO, než v liberálním listu Vedomosti pod titulkem "To už tady bylo" srovnával shodné rysy mezi počínáním ruských vojsk na Krymu a připojením Rakouska k Hitlerově říši. Také varoval, že Rusko si pokazí vztahy se Západem i s Ukrajinou.

Horní komora ruského parlamentu, Rada federace, v sobotu dala prezidentu Vladimiru Putinovi svolení k případnému vojenskému zásahu na území Ukrajiny kvůli ochraně tamních Rusů a ruskojazyčného obyvatelstva. [celá zpráva]

Sám Zubov serveru Slon.ru řekl, že nejprve obdržel ultimátum, aby sepsal vlastní žádost o propuštění, anebo bude vyhozen. Odpověděl, že nic psát nebude, ať ho vyhodí sami, když chtějí. "Přímo řekli, že vše je kvůli té poznámce (v novinách), ale žádné další podrobnosti nesdělili," dodal.

Představitelé MGIMO se k propuštění Zubova dosud oficiálně nevyjádřili.

Televize Dožď připomněla, že Zubov jako historik publikoval pět monografií a na 150 vědeckých prací. Je také jedním z autorů základů sociální koncepce ruské pravoslavné církve.

Žádná srovnání s nacisty

Ruská policie v úterý před ministerstvem obrany zatkla desítky aktivistů, kteří protestovali proti počínání ruských vojáků na Krymu.

Mnoho Rusů sdílí Putinův názor, že nejvíce pyšní mohou být na sovětské vítězství ve druhé světové válce. Vláda je také velice citlivá na jakékoli přirovnání Sovětského svazu k nacistickému Německu.

Vládnoucí strana ostře kritizovala i satirika, který srovnával Putinovu zimní olympiádu v Soči s berlínskou olympiádou z roku 1936, kterou Adolf Hitler využil k upevnění své moci a k předvádění vylepšeného obrazu třetí říše.

A nezávislá televize Dožď se dostala do velikých potíží poté, co se dovolila zeptat svých diváků, zda by nebylo lepší vydat Leningrad, dnešní Petrohrad, do rukou německých vojáků, a ušetřit tak životy statisíců lidí, kteří v obleženém městě zemřeli hlady.

Kritika televizní moderátorky

Zubov, který učil na MGIMO od roku 2001, časopisu Novoje vremja řekl, že nechtěl přijít o práci, "ale jsou situace, kdy musíme jednat, nehledě na vlastní strach".

V ruských médiích a na sociálních sítích vyvolal rozruch také komentář americké moderátorky televize Russia Today, placené z ruského státního rozpočtu a vnímané jako nástroj propagandy Kremlu.

Abby Martinová ale z obrazovky v přímém vysílání prohlásila, že nebude obhajovat vojenskou agresi proti Ukrajině. Ačkoli kolovaly fámy o vyhazovu novinářky, její šéfka prohlásila, že Abby se stala obětí "americké propagandy", ale že s ní nadále počítá. [celá zpráva]