Z jezera vyzvedli největší kus čeljabinského meteoritu, váží přes půl tuny

– Čeljabinsk • Aktualizováno

Část čeljabinského meteoritu o váze asi 570 kilogramů, který dopadl 15. února na Zemi, se podařilo ve středu vyzdvihnout ruské expedici. Vytáhla jej ze dna jezera Čebarkul na Urale vzdáleného 80 km západně od Čeljabinsku. Jde o jeden z největších kusů meteoritů, který se dostal vědcům do rukou. Už dříve se přitom objevily hypotézy, že je starší než Země.

BEZ KOMENTÁŘE: Nález půltunové části čeljabinského meteoritu Video: Reuters

„Podle předběžné obhlídky a charakteristických příznaků pro kamenné meteority lze říci, že tento úlomek je částí čeljabinského meteoritu,” prohlásil docent Sergej Zamozdra z čeljabinské univerzity.

Konstatoval, že povrch meteoritu je silně roztavený, dobře patrná je i rez a velké množství důlků. Na základě pořízených fotografií autenticitu potvrdila BBC i Caroline Smithová z londýnského Přírodovědného muzea. Na úlomku byla patrná slepená krusta i regmaglypty, což jsou mělké prohlubně na povrchu. Obojí vzniká při průchodu atmosférou, kdy se meteorit rozžhaví.

Foto: Stringer, Reuters

Členové expedice vytahují část meteoritu z jezera

„Je to největší úlomek meteoritu a nejspíše bude patřit mezi deset největších nalezených meteoritů vůbec,” odhadl Zamozdra. Meteorit je dlouhý asi půldruhého metru.

BEZ KOMENTÁŘE: Meteorický roj nad Uralem zachycený z různých místVideo: Reuters

Úlomek potápěči objevili ve dvacetimetrové hloubce. Původně mohl vážit přes 600 kilogramů, ale při přemisťování na váhu se od něj odlomily dva menší fragmenty. Tým měl navíc problémy i s váhami. „Přesnou váhu úlomku se zjistit nepodařilo, protože se váhy rozbily,” napsala agentura Interfax. Naposled ukázaly 570 kg.

Vyzvedávání byla složitá operace, meteorit bylo nutné převázat provazy a zabalit. Už ve vodě ho potápěči podložili kovovou plošinou.

Až 17 metrů v průměru?

V ruských médiích se již dříve objevily odhady vědců, podle nichž mohl „čeljabinský meteorit” vážit 11 000 tun a jeho průměr činil 17 metrů. Patrně tedy šlo o druhé největší nebeské těleso, které za posledních více než sto let zasáhlo Zemi. Největší byl tunguzský meteorit, který dopadl na Sibiři v červnu 1908.

Výlov meteoritu stál Čeljabinskou oblast 1,6 miliónu rublů (asi 950 000 Kč). Vysoké náklady obhajoval technický vedoucí expedice Maxim Šipulin: „Sotva se kdy naskytne druhá taková příležitost vylovit ze dna meteorit. Cožpak to není úlovek snů?”

Potápěči v jezeře našli celkem 14 úlomků meteoritu, druhý největší vážil jen 11 kilogramů.

BEZ KOMENTÁŘE: Pád meteoritu způsobil četná zranění a škodyVideo: Reuters

Tlaková vlna po dopadu meteoritu rozbila tisíce oken a úlomky skla zranily asi 1500 lidí. Škoda dosáhla miliardy rublů (asi 600 miliónů korun). Nárazová vlna dvakrát oblétla Zemi kolem dokola.

Podle vědecké studie, publikované v časopise Geophysical Research Letters, při nárazu šlo o největší uvolněnou energii na jednom místě za více než sto let, jak ukázaly senzory sloužící k odhalování utajovaných pokusných jaderných výbuchů.  Energie, která se uvolnila při dopadu vesmírného roje na Urale, odpovídala síle 460 kilotun trinitrotoluenu. [celá zpráva]