"V městském provozu by měla být předepsána třicítka jako nová nejvyšší povolená rychlost. Na hlavních tazích by měla platit výjimka a rychlost 50 kilometrů v hodině by tam měla být zřetelně vyznačena," přiblížil plány opozice na regulaci rychlosti dopravy ve městech dopravní expert sociálních demokratů (SPD) Sören Bartol.

Toto opatření podporuje také jeho kolegyně z názorově spřízněné strany Zelených Kirstin Lühmannová, podle níž bude provoz při nižším tempu plynulejší, zmírní se agresivita některých řidičů a zvýší se naopak jejich pozornost. "Rychlost 30 jako pravidlo ve městech ochrání chodce a cyklisty, zejména děti, neboť se na polovinu zkrátí brzdná dráha," dodal předseda dopravního výboru Spolkového sněmu Anton Hofreiter za Zelené.

Ministr dopravy důrazně nesouhlasí

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer však tuto myšlenku striktně odmítl. "Já chci mobilitu umožňovat, ne jí bránit. Dokud budu ministrem dopravy, žádný takový všeobecný rychlostní limit nebude," prohlásil Ramsauer, který ve vládě zastupuje konzervativní bavorské křesťanské socialisty.

Stejné stanovisko zaujal i vlivný autoklub ADAC, podle něhož by takové opatření mělo za následek "šnečí tempo" na silnicích ve městech a řidiči by limit nerespektovali. Některé menší autokluby ho naopak podpořily.

V policii zní hlasy pro i proti

Stejně nejednotná je v názoru na zavedení "třicítky" v německých městech i tamní policie. Zatímco představitelé největších policejních odborů GdP návrh přivítali, konkurenční odborová organizace DPolG podporuje omezení rychlostí jen tam, kde je to nutné, nikoli obecně. V různých internetových anketách se proti snižování povolené rychlosti vyslovila také většina Němců.

Tuto debatu prozatím ukončily politické špičky SPD, které se k návrhu vlastních dopravních odborníků postavily zády. O úpravách rychlosti ve městech mají podle nich rozhodovat lokální činitelé, a ne spolkoví politici.