"To se děje už léta," postěžoval v listu Gazeta Wspólczesna šéf hasičské odborové organizace v Augustowě Tomasz Pryczkat. "Déle už se to tolerovat nedá," dodal. Hasiči se nejdříve problém s veliteli, kteří podle nich svoji jednotku považovali za "vlastní firmu", snažili vyřešit jen mezi sebou, ale to nepomohlo. Proto se před několika dny rozhodli zveřejnit seznam 27 nejvíce šokujících případů.

"Na všechno máme důkazy," tvrdí Pryczkat a připomněl, že telefonní hovory na tísňovou linku hasičů se nahrávají. Přes ní velitelé poroučeli hasičům, co jim mají koupit. Ti jim pak objednané zboží, konkrétně šlo například o sůl a žampiony, dováželi v rámci plnění služby.

V místnostech, které měly sloužit k ubytování návštěv augustowských hasičů, velitelé nechávali přespávat své známé a hasiči se o ně museli starat. Z jejich stížnosti vyplývá, že se cítili jako hotelový personál na celodenní službě, protože po "hostech" museli uklízet, starali se jim o zavazadla a nosili jim jídlo a alkoholické nápoje.

Velitelé své podřízené také využívali jako pomocníky při stěhování, stavební dělníky nebo taxikáře po večírcích, na kterých se opili a potřebovali odvoz domů. Místo toho, aby hasiči byli v pohotovosti na stanici, služebními i svými vlastními auty rozváželi účastníky nočních radovánek.

Velitel i jeho zástupce je neoslovovali jmény, ale výrazy "teplouš" nebo "debil".

"Je to ostuda pro hasiče, pro město, pro celé vojvodství, ale mohou za to velitelé," řekl jeden z hasičů. On i jeho kolegové, kteří sepsali stížnost, jsou připraveni o poměrech panujících v Augustowě vypovídat i na prokuratuře. Vedení augustowských hasičů ale vše odmítá jako nepodložené pomluvy.