Taranis nazvaný podle boha hromu starých Keltů má být obtížně zjistitelný radarem, má dosahovat na poměry bezpilotního stroje vysokých rychlostí blížících se rychlosti zvuku a měl by být obtížně zjistitelný a zlikvidovatelný i nejnovějším ruským protivzdušným systémem S-400. V trupu má dvě pumovnice.

Squadron leader (hodnost srovnatelná s majorem - pozn. red.) Bruno Wood, který je mluvčím britského ministerstva obrany pro projekt Taranis, uvedl: „Může obstarávat naši zpravodajskou a průzkumnou činnost. Je to ale současně bojové letadlo se zbraněmi, takže může útočit přesnou municí.“

BAE Taranis

BAE Taranis

FOTO: ČTK/AP

Zbraně mohou ovládat pouze lidé

Stroj má být navíc vybaven systémy umělé inteligence, takže by neměl být závislý jen na schopnostech operátorů. Útok ovšem už provádějí lidi. O použití zbraní podle něj rozhodují čistě operátoři: „Tady nikdy nebudeme moci vyloučit lidský faktor.“

Profesor umělé inteligence a robotiky Noel Sharkey ze Sheffieldské univerzity už v roce 2008 upozornil na nutnost rozlišovat mezi vlastními a nepřátelskými bojovníky, což je nejobtížnější úkol.

BAE Taranis

BAE Taranis

FOTO: ČTK/AP

Sofistikovaná hračka pro vojáky však je velmi nákladná. Demonstrátor, který postavila BAE s pomocí Rolls Royce, jehož motor Adour je srdcem letadla, a QinetiQu obstarávajícího řízení vyšel za čtyři roky na 143 milióny liber sterlingů.

I tak jsou britští experti přesvědčeni, že tato zbraň náklady šetří, protože snižuje počet lidských zdrojů.

Stroj o velikosti cvičného Hawku a maximální vzletové hmotnosti 8000 kilogramů má podobu samokřídla, jako X-45 a B-2 Spirit nebo letitý Northropův B-35 a jeho proudový derivát B-49, který si zahrál i v první filmové Válce světů podle Wellsova románu. Právě Northrop byl spolu s německým konstruktérem Lippischem propagátorem samokřídla.

V USA se testují dva podobné projekty, Boeing X-45 byl však zastaven a firma ve vývoji pokračuje na vlastní náklady u nové verze nazvané Phantom Ray. Northropův X-47 má hlavně ověřit, že takovéto stroje mohou vzlétat i z palub letadlových lodí a opět na nich přistávat.

Výpadek údajně postihl i prototyp bezpilotního bojového letounu X-47B.

Northrop X-47B.

FOTO: Northrop Grumman

Projekt Taranis byl zahájen později než americké pokusy, a to až v roce 2005. Taranis dosud ještě nevzlétl, zatímco X-45 letěl poprvé v roce 2002 a X-47 o rok později. Oba mají za sebou řadu letů. Ovšem jsou to ryze pokusné stroje. Phantom Ray, blížící se bojovému prostředku, by měl vzlétnout letos v prosinci.

Britové se snaží držet krok s vývojem, protože USA chtějí mít už v roce 2015 třetinu svých pozemních vozidel ovládanou roboty. Doufají, že Taranis by jim mohl přinést stejný úspěch jako kolmostartující Harrier, který nakonec Američané převzali a upravili.

Bezpilotní letadla se osvědčila při útocích na afghánsko-pákistánských hranicích na tábory muslimských radikálů. Predatory a raepery jsou postrachem bojovníků, na svědomí mají i život velitele pákistánského Tálibánu Bajtulláha Mehsúda.