Hlavní obsah
Koupání v obsazeném Mosulu

Místo obrazu útočiště hord krvelačných zabijáků teď propagandisté vykreslují Islámský stát jako vzkvétající zemi, v níž mohou najít nový domov vykořenění muslimové z celého světa. Upozorňuje na to bezpečnostní think-tank Quilliam, který se dlouhodobě zabývá analýzou mediální prezentace Islámského státu.

Koupání v obsazeném Mosulu
Islámský stát se snaží ukázat svou „lidskou tvář”

„Celkové vyznění (propagandistických materiálů, pozn. red.) je spíš než na válku a brutalitu laděno na milosrdenství, sebeobětování a utopismus,“ vysvětlil BBC hlavní autor studie Charlie Winter.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Během jediného měsíce propagandistický aparát IS publikoval na 900 různých zpráv, direktiv, videí a audionahrávek, přičemž 469 z nich se věnovalo právě civilnímu životu ve městech ovládaných Islámským státem.

Rekultivace měst i volný čas

Pod tím si lze představit například snímky omítání budov v Mosulu, distribuci novin v irácké Fallúdži či opravu chodníku v Talafáru.

Na dalších záběrech zase džihádistická propaganda ukazuje opravu telefonního vedení či konfiskaci a likvidaci cigaret (IS kouření zakazuje).

Děti se klouzají v Tabce

Rodiny v zábavním parku

Propaganda ukazuje také „bezstarostné trávení volného času” – snímky z parků plných dětí, plaveckých bazénů nebo hostiny na konci svátečních dní muslimského ramadánu.

Proklamovaná sociální spravedlnost

Islámský stát neopomíjí ani ideologické hodnoty. Ve svých publikacích – například magazínu Dábiq, jednom z nejvýznamnějších časopisů IS – slibuje nastolení sociální spravedlnosti, náboženskou „čistotu” nové společnosti či trvalou expanzi chalífátu.

Každodenní život ve městě Rakka, které je de facto hlavním městem Islámského státu.

Foto: Uncredited, ČTK/AP

Pokud jde o efektivní fungování státu, zdůrazňují džihádisté především možnost vlastnit a spravovat zemědělskou půdu, stejně jako možnost svobodně obchodovat s produkty vlastního hospodářství.

Sofistikovaná práce s webem

Propagandu IS se i přes snahu řady zemí blokovat jeho komunikační možnosti – především účty na sociálních sítích a dalších on-line kanálech – daří po webu celkem bez problému šířit.

Uživatelů, kteří jim pomáhají, je totiž příliš mnoho a neustále mění svou virtuální identitu.

Celkem Islámský stát využívá okolo 40 hlavních mediálních kanálů. Většina z nich je v arabštině, mnoho materiálů je ale překládáno do angličtiny a dalších světových jazyků tak, aby oslovily i publikum na Západě a na dalších částech planety.

„Tím, že islamisté ukazují zdánlivě veškeré aspekty života v Islámském státě od způsobu nošení hidžábu přes mučednictví až po pěstování melounů, jsou schopni vyvolat a rozvíjet dojem fungujícího státního aparátu,“ shrnuje autor zmiňované studie Charlie Winter.

Anketa
Jak hodnotíte propagandu Islámského státu?
Precizně udělaná a účinná
47.4 %
Dobře připravená, ale neúčinná
12.3 %
Špatně připravená
2.7 %
Nevím, nezajímá mě
37.6 %
Celkem hlasovalo 3218 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků