„Je to mimořádně výjimečná situace, normálně se to se neděje, pokud pomineme situaci, že by oba státy byly ve válečném konfliktu,“ řekl Novinkám Tomáš Soušek z časopisu Letectví a kosmonautika.

„Pokud nejde o dvě strany bojující proti sobě, tak se vždy snaží proti narušiteli, byť je to i vojenský letoun, použít mírovější prostředky, nějaké varování, ať už pomocí radiostanice, nebo vizuálních signálů. Pokud by pilot nereagoval, může se uplatnit i varovná střelba. Přímá střelba je až to krajní řešení, které se běžně nepoužívá. Takových případů, kdy strana, která není ve válečném konfliktu, okamžitě zahájí palbu, je v historii skutečně málo,“ dodal.

„V případě, že letadlo neohrožovalo někoho přímo na zemi, nemířilo do vnitrozemí, což by byla jiná otázka, ale pokud někde škrtlo hranici, tak to není důvod ke střelbě. Nebyla to obrana proti přímému ohrožení, kdy by turecké F-16 bránily hrozícímu útoku,“ vysvětlil Souček.

Rusové nemuseli rozumět angličtině Turků

Připustil i možnost, že by posádka ruského suchoje turecké výzvy neslyšela: „Je to možné. Pokud Turci varování vysílali, je otázka, jestli věděli, na jaké frekvenci je posádka 'sůčka' naladěna.“

I kdyby však výzvu slyšela, nemusela by pochopit, že se tyká právě jí: „Nemusela být schopná rozpoznat, že to varování je určené pro ni. Dokáži si představit, že pokud tam bylo letadel víc a Turci budou do éteru vysílat 'opusťte turecký vzdušný prostor', tak pokud si posádka myslela, že je bezpečně nad syrským územím, tak na to neměla důvod reagovat. Otázkou je samozřejmě jazyková vybavenost, ruští piloti nejsou tak zběhlí v létání v mezinárodním prostoru, ve využití angličtiny. Pokud mluví Turci anglicky a Rusové moc nerozumí anglicky, dovedu si představit, že i tohle tam mohlo hrát roli.“

Expert odmítl i názor, že by Turci mohli považovat letoun za syrský. S touto teorií přišel turecký velvyslanec v Kanadě Selcuk Unal pro Ctvnews s tím, že ruské stroje nepoužívají stejný systém takzvané identifikace vlastní-cizí (IFF), jaké mají stroje NATO.

„Jsem přesvědčen, že turecké letectvo přesně vědělo, o koho jde. Nejenom že mělo ve vzduchu stíhačky F-16, ale Turci mají i poměrně moderní systém protivzdušné obrany sestávající z pozemních radiolokátorů a letadel včasné výstrahy tzv. AWACS. Vzhledem k tomu, co se tam děje, Turci moc dobře věděli, na koho střílí.“

Trasy letu Su-24 podle turecké a ruské armády

Trasy letu Su-24 podle turecké a ruské armády

FOTO: Mapy.cz

Podle Součka by na věci nic neměnilo, ani kdyby šlo o syrský stroj, jak tvrdil Unal, který řekl: „Mysleli jsme si, že to byla zřejmě syrská letadla.“

„Syrské letectvo Su-24 kdysi zavedlo do výzbroje, ale otázkou je, jestli jsou ještě funkční. To je ale vedlejší, Turecko není ve válce ani se Sýrií, takže by to byl víceméně stejný případ,“ komentoval to český expert.

„Pokud se v těsné blízkosti hranice bojuje, je přirozené, že se tam preventivně pošlou bojové letouny. Ale pro ten samotný sestřel musely být dány instrukce dopředu. To rozhodnutí muselo přijít z nejvyšších míst v turecké vládě,“ uvedl na závěr Souček a dodal: „Pokud ty zveřejněné radarové snímky jsou pravdivé, tak k narušení došlo v řádu několika kilometrů a několika sekund. Je to porušení suverenity, kterého by se měli Rusové vyvarovat, to je jednoznačné, ale faktický důvod k sestřelení nebyl, byla to demonstrace síly vůči ruskému letectvu, že si nemůže dovolit ani takto krátké narušení suverenity.“