Izraelci ale přišli s levnější variantou speciálního nátěru, který začínají testovat, napsal server ynetnews.

Od pionýrských dob letectví vojáci zkoušeli, jak utajit letadla nad nepřátelským územím. Zkoušely se i průhledné potahy, ale ty hodně odrážely. A se zavedením radaru se situace zkomplikovala. Výše a rychleji už nebylo nejjistější metodou průniku. Čím níž letadlo letělo, tím později bylo objeveno, někdy se i radar podařilo podletět jako Izraelcům za šestidenní války.

A slávu radaru zkomplikovaly střely, které radary přímo ničily. I tak ale představovaly největší nebezpečí. Proto Američané od sedmdesátých let rozvíjeli letadla kategorie stealth. Ta nejsou úplně neviditelná, ale mají takový tvar, že se radarové paprsky od nich neodrážejí zpět k radaru, ale do vzdušného prostoru.

Sestřel nad Jugoslávií ukázal nedokonalost

Buď je to dáno lomenými plochami, jak je to u stroje F-117, nebo oblými, jako u bombardéru B-2 Apirit. Ovšem sestřel F-117 v roce 1999 nad Jugoslávií ukázal, že technologie není všemocná.

Navíc stroje této kategorie měly tak podivný tvar, že jejich letové vlastnosti nebyly dobré.

Izraelci proto přišli s jiným nápadem - pokrýt letadlo nanonátěrem. Ten by měnil radarové parsky v infračervené. Radar by proto nemohl letadlo identifikovat, i když by je zachytil, odraz by však nebyl jasný.

Testy s raketami bez hlavic už tento týden prokázaly kvalitu nátěru, uvedl Eli Šaldak z izraelského letectva.

Podle něj se v druhé fázi začne pracovat na tom, jak nátěr produkovat ve větších objemech. Naznačil i další možnosti využití.

Například na možnosti rozptýlení infračervených paprsků, takže by nebylo v noci vidět brýlemi pro noční vidění těla vojáků ani stroje.

Počítá se ale i s civilním využitím. Nátěr by mohl pomoci s řešením elektronického smogu, kdy jsou města zaplavována množstvím různých vln z elektrických a elektronických zařízení, která by měnil na teplo.