Test kosmické lodi Orion byl odložen

– Mys Canaveral • Aktualizováno

Očekávaný první let nové americké kosmické lodi Orion byl ve čtvrtek odložen o 24 hodin. Odpočítávání bylo přerušeno kvůli příliš silnému větru a po přerušení se objevily problémy s ventily palivového systému.

BEZ KOMENTÁŘE: Start rakety Orion byl odloženVideo: Reuters

"Dnešní start byl zrušen. Startovací tým se připravuje na vypuštění zítra ráno," oznámila americká Agentura pro vesmír a letectví (NASA) na své stránce.

Start byl původně stanoven na 7:05 místního času (13:05 SEČ), kvůli vyřešení technických nesrovnalostí byl ale posunut na 7:17 (13:17 SEČ). Čtyři minuty před tímto termínem se však objevila informace o silných poryvech větru a odpočítávání bylo opět posunuto na 14:26 SEČ. Pak se objevily problémy s palivovými ventily.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Odložení stratu bylo oznámeno krátce přes uzavřením startovacího okna  v 15:44 SEČ.

Nová kosmická loď NASA by měla být v budoucnu schopna dopravit kosmonauty i na Mars, první pilotované lety by se však měly uskutečnit nejdříve v roce 2020. Čtvrteční let měl být vůbec prvním.

Při prvním testovacím letu, kdy Orion měla vynést těžká raketa Delta IV, měla loď ve výšce 5800 kilometrů nad Zemí dvakrát obletět planetu a po čtyřech a půl hodinách letu dopadnout do Tichého oceánu u pobřeží Baja California, odkud ji měla vylovit loď amerického námořnictva.

První zkušební let má prověřit funkčnost klíčových technologií.

Foto: David Ryneš, Novinky

Orionův první let

Loď kónického tvaru, kterou pro NASA vyvinula firma Lockheed Martin, připomíná zvětšené legendární Apollo, s níž Američané přistáli na Měsíci.

Kromě vesmírné lodi vyvíjejí Američané také novou a silnější raketu, kterou chtějí začít testovat v roce 2017 nebo 2018. NASA usiluje o to, aby tato nová zařízení dopravovala lidi na větší vzdálenosti, než je vzdálenost Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) od Země.