Hlavní obsah

Americká prezidentská kampaň stála již přes miliardu dolarů

Kampaň před letošními prezidentskými volbami ve Spojených státech je nejdražší v historii. Kandidátům se na ni podařilo získat přes 1,3 miliardy dolarů, což je v přepočtu více než 22 miliard korun. Informovala o tom agentura AFP.

Článek

Demokratický kandidát senátor Barack Obama obdržel příspěvky ve výši 454 milionů dolarů (7,6 miliardy Kč) a vynaložil 377 milionů dolarů (6,4 miliardy Kč). Jeho republikánský protivník John McCain získal 230 milionů dolarů (3,9 miliardy Kč) a vydal 194 milionů dolarů (3,3 miliardy Kč). Vyplývá to z údajů Federální volební komise.

Demokratický kandidát senátor Barack Obama obdržel příspěvky ve výši 454 milionů dolarů (7,6 miliardy Kč) a vynaložil 377 milionů dolarů (6,4 miliardy Kč). Jeho republikánský protivník John McCain získal 230 milionů dolarů (3,9 miliardy Kč) a vydal 194 milionů dolarů (3,3 miliardy Kč). Vyplývá to z údajů Federální volební komise.

Obamovi poslali peníze téměř dva milióny lidí, což je nevídaný počet. Soukromé osoby se tak na financování jeho kampaně podílely 94 procenty. McCain oproti tomu získal od soukromých osob pouze 80 procent příspěvků. Částky, které mohou lidé věnovat jednotlivým kandidátům jsou přitom ze zákona omezeny. Cílem právní úpravy, která platí od roku 2002 je omezení vlivu lobby, velkých společností a miliardářů na politiku.

Internet i večírky s celebritami

Novinkou letošní kampaně jsou výzvy k darům přes internet, metoda často používaná v táboře demokratů, která přilákala statisíce mladých lidí. Jinak jsou finance shromažďovány především při "fund raisers", slavnostních večírcích pořádaných významnými osobnostmi. Tyto slavnosti se staly jakýmsi národním sportem. Umožňují shromáždit pro kandidáty obrovské částky.

Oba tábory se pravidelně obviňují z neregulérností, zvláště z přijímání částek ze zahraničí či pocházejících z "organizací 527", takzvaných nezávislých skupin, na něž se vztahuje daňová výjimka a které jsou hojně financovány soukromými osobami, odbory a podniky. Právě tato sdružení, označovaná číslem 527 podle článku federálního zákona, který jim jako neziskovým subjektům poskytuje daňové výhody, do značné míry stojí za růstem peněz utrácených za kampaně.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám