Boeing věděl o problému už před dvěma lety, ale neřešil ho a dodával stroje poslední čtvrté generace MAX bez toho, aby výstražné světlo fungovalo. Americký úřad pro letectví (FAA) informoval o závadě až poté, co se v loni v říjnu zřítil první Boeing 737 MAX-8 v Indonésii.

Ani poté však Boeing nemínil problém rychle řešit. Představitelé kongresového výboru pro dopravu, kteří vyšetřují dvě smrtelné havárie poslední verze 737 MAX, uvedli, že dostali informaci, že Boeing plánoval úpravu až na rok 2020.

V Etiopii se zřítilo letadlo se 157 lidmi na palubě, nikdo nepřežil

„Důležitou součásti vyšetřování komise je zjistit, co Boeing věděl, od kdy to věděl a koho informoval,“ řekl člen výboru Rick Larsen, který vede podvýbor pro letectví.

„Mám otázky ohledně rozhodnutí nepovažovat varování před rozdílnými údaji AOA za kritické z hlediska bezpečnosti a jsem znepokojen, že Boeingu trvalo tak dlouho informovat o nefungujícím zařízení FAA a své zákazníky,“ dodal kongresman.

Boeing dospěl k závěru, že nefungující výstražná kontrolka nemá vliv na operační bezpečnost.

Funkce varovného signálu

Varovné světlo, které je standardem ve verzi MAX a je o něm zmínka i v manuálu pro piloty, se má rozsvítit v případě, že každý ze dvou senzorů úhlu náběhu AOA poskytuje různé údaje. V době obou havárií tato výstraha nefungovala. Varování bylo jen u strojů dovybavených speciálním indikátorem navíc, což nebyl případ letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines.

Šéf Boeingu: Své blízké bych do typu 737 MAX klidně posadil

Je otázkou, zda by jeho rozsvícení zabránilo oběma katastrofám, protože piloti společnosti Lion Air nevěděli kvůli zjednodušenému manuálu, jak funguje automatický systém vyrovnání letu MCAS, který sklápí nos letadla dolů, pokud je příliš zvednutý. Etiopští piloti však byli po havárii stroje Lion Air z konce října loňského roku, při které zemřelo všech 189 lidí na palubě, seznámeni s funkcí systému MCAS a s tím, jak problém v případě potřeby eliminovat. Protože však kontrolka nesvítila, nevěděli, že se neshodují údaje z obou snímačů AOA.

Problémem bylo i to, že MCAS využíval pro korekci úhlu náběhu jen údaje z jednoho ze snímačů, v obou případech naneštěstí z toho, který nefungoval.
Při pádu etiopského letounu 10. března zemřelo 157 lidí.

Šéf Boeingu poprvé přiznal chybu u 737 MAX: Jasně jsme selhali

Pilot a autor technické příručky pro Boeing 737 Chris Brady řekl stanici BBC: „Jsem si celkem jistý, že by letadlo Ethiopian Airlines asi nehavarovalo, kdyby mělo varování před nesouhlasnými údaji AOA.“

Boeing ještě před měsícem uváděl v prohlášení, že se „o varování jako o bezpečnostním opatření neuvažovalo a že nebylo nutné pro bezpečný provoz letadla“. Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg už přiznal, že firma udělala fatální chybu.