„Boeing má nadále plnou důvěru v bezpečnost 737 MAX. Po konzultaci s americkým Federálním úřadem pro letectví (FAA), americkým Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) a leteckými úřady a zákazníky z celého světa se Boeing přesto rozhodl doporučit FAA dočasně odstavit z provozu celosvětovou letku 371 letadel 737 MAX,” uvedla firma v prohlášení.

Americký Federální úřad pro letectví stále trval na tom, že typ je bezpečný, i když v dalších zemích místní úřady zakázaly provoz posledního typu Boeingu 737. Ve středu večer ale americký prezident Donald Trump oznámil, že tento typ letadla bude uzemněn.

Provoz letadel rušil jeden stát za druhým 

Boeing 737 MAX je čtvrtou generací jednouličkového letounu. Vedle verze MAX 8, která se zřítila loni v říjnu v Indonésii a v neděli v Etiopii, se vyrábí verze MAX 9 a chystají se verze MAX 7 a MAX 10.

Po nedělní nehodě stroje Ethiopian Airlines, při které zahynulo všech 157 lidí na palubě, postupně letecké společnosti i státy vyloučily stroje MAX 8 a MAX 9 z provozu. Jako poslední tak učinily Spojené státy s Panamou.

Nucené odstavení zřejmě Boeing přijde na miliardy dolarů. Podle CNN dokáže společnost ztrátu ustát, neboť jen v loňském roce vykázala zisk 10,6 miliardy dolarů (240 miliard dolarů).

Zapečetěný Boeing 737 Max 8 na letišti v Indonésii

Zapečetěný Boeing 737 Max 8 na letišti v Indonésii

FOTO: Willy Kurniawan, Reuters

Akcie Boeingu se po Trumpově prohlášení propadly o další dvě procenta na 367 dolarů za kus, což je nejméně od 29. ledna. Od prosincového propadu akciových trhů, kdy hodnota akcií Boeingu poklesla pod 300 dolarů za kus, prudce rostly až na 435 dolarů před pádem stroje. Hnaly tak vzhůru index Dow Jones Industrial, který nyní oslabuje, protože se na jeho hodnotě podílejí deseti procenty, uvedl web Businessinsider.

Náklady na odškodnění aerolinek

Lze očekávat, že největší podíl v nákladech na odstávku provozu bude mít odškodnění leteckých společností. Již ve středu se ozvaly aerolinky Norwegian Airlines s tím, že vyúčtují Boeingu, kolik je stojí, že nemohou provozovat svých 18 letadel 737 MAX.

Není to poprvé, co společnost Boeing odstavila všechny své provozované letouny z provozu. V roce 2013 stejné rozhodnutí učinila v případě strojů 787 Dreamliner. Reagovala tím na problémy s bateriemi, které se mohly vznítit. V té době bylo v provozu asi 50 těchto letadel a Boeing tvrdil, že kvůli tomu měl jen minimální škody. Zatímco společnost tehdy hledala řešení problému, další letouny nadále vyráběla.