Za vznikem těchto reklam či za jejich propagací stojí ruská Agentura pro výzkum internetu (AII), která je považována za nástroj Moskvy k šíření dezinformací a manipulativních informací. Rusko ale popírá, že by se snažilo jakkoli do voleb zasáhnout.

Demokraté ze sněmovního výboru pro tajné služby již dříve dali k dispozici vybrané reklamy, které si AII na Facebooku zaplatila. Nyní ale zveřejnili všechny reklamy, které společnost Facebook provozující stejnojmennou sociální síť předala Kongresu v rámci vyšetřování role Ruska v amerických prezidentských volbách.

Velká část reklam se podle agentury AP snaží rozsévat rasovou nesnášenlivost, například tím, že upozorňuje na policejní brutalitu nebo znevažuje hnutí na podporu práv černochů Black Lives Matter.

AP rovněž poznamenala, že reklamy byly často velice přesně zacílené. Pokud třeba uživatelé na Facebooku vyjádřili souhlas s některými moderátory stanice Fox News či konzervativními profily, zamířila na ně reklama určená pro odpůrce přistěhovalectví. Výjimkou nebylo ani geografické zacílení, kdy uživatelé v okolí Buffala dostali pozvánku na demonstraci požadující spravedlnost pro černošku, která zemřela v místní věznici.

Ruští trollové údajně ve své práci pokračují. Tady se měli snažit zpochybnit logičnost Asadových výroků.

Facebook uvádí, že reklamy vidělo přes deset milionů Američanů. Provozovatel sítě se pod tlakem Kongresu zavázal k přijetí série opatření, aby podobné aktivitě zabránil. Uživatelé se tak nyní mohou jednoduše dozvědět o původu reklam, zatímco zadavatelé komerčních sdělení o sobě musejí poskytnout podrobnosti. Facebook také začal aktivněji mazat falešné profily.