Hlavní obsah

Pomozte nám, nic nefunguje! Kapitána zříceného letounu zradilo úplně všechno

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Bogotá
Aktualizováno

Poslední komunikaci pilota letadla, v němž cestoval brazilský fotbalový tým Chapecoense Real a které se zřítilo v noci na úterý v Kolumbii, slyšel pilot jiného stroje. Ten popsal novinářům, co si vybavuje. Těsně před leteckou katastrofou, při níž zemřelo 71 ze 77 lidí na palubě, prý hlásil zoufalý kapitán Miguel Alejandro Quiroga Murakami dispečerovi, že selhalo úplně všechno a navíc mu došlo palivo.

Záznam komunikace mezi kapitánem osudného letu a řídící věžíVideo: Novinky/Reuters

 
Článek

„Selhala nám veškerá elektronika, došlo nám palivo. Teď už nemáme ani radarový kontakt. Dejte nám vektor pro přistání,“ líčil podle deníku The Daily Mail pilot Juan Sebastian Upegui, co v osudovou slyšel ve sluchátkách.

A vybavuje si i poslední slova svého zesnulého kolegy. „Mayday! Mayday! Pomozte nám, řítíme se dolů. Jsme už na tisíci stopách. Pomozte, dejte nám vektor k ranveji,“ křičel kapitán letu LMI 2933.

„Pak komunikace utichla a my jsme všichni začali plakat,” uzavřel své vyprávění pilot, který zaslechl poslední komunikaci ze zříceného letounu.

Zřejmě došlo palivo

Deník The Independent zveřejnil odkaz na audionahrávku, která unikla na internet a která údajně zachycuje poslední rozhovor pilotů s věží. Záznam, jehož autentičnost však zatím oficiální místa nepotvrdila, naznačuje, že za pádem stroje mohl být nedostatek paliva.

O tom, že letadlu došlo palivo, se začalo spekulovat ihned po jeho pádu v noci na úterý. Stroj BAE 146/Avro RJ má totiž dolet 2965 kilometrů, což je přesně vzdálenost naplánovaného tragického letu mezi bolivijským Santa Cruzem a kolumbijským Medellínem.

Trosky letounu dopadly necelých osmnáct kilometrů od letiště, nevznítily se a jeden ze svědků hlásil, že před pádem neslyšel motory. [celá zpráva]

BAE 146

BAE 146 je čtyřmotorové dopravní letadlo pro krátké tratě s krátkým vzletem pro 80 až 110 cestujících. Mezi lety 1983 až 2002 bylo vyrobeno 387 letadel, takže jde o komerčně nejúspěšnější britský dopravní letoun.

Vyvíjeno bylo v sedmdesátých letech s cílem zaplnit mezeru mezi turbovrtulovými letoun Fokker F-27 a proudovými letouny pro krátké tratě Douglas DC-9 a Boeing 737.

Bohatá mechanizace hornoplošného křídla a čtyři dvouproudové motory Textron-Lycoming ALF502R o tahu 31 kN zajistily stroji krátký vzlet a přistání, takže se dobře uplatnil na menších letištích i ve vysokohorských oblastech.

Brazilský deník Globo s odvoláním na Vargase napsal, že pilot měl v letovém plánu tankování v bolivijském městě Cobija, popřípadě v kolumbijské metropoli Bogotě, ale neučinil tak. Letadlo se navíc po pádu nevznítilo.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám