Podle webu amerického námořního institutu USNI pohon selhal, když byl torpédoborec za 4,4 miliardy dolarů v průplavu. Levá turbína ztratila výkon.

Posádka zjistila, že do lodi pronikla voda. Dostala se do dvou ze čtyř ložisek v propojení levého a pravého indukčního motoru AIM, který loď pohání.

Video zveřejněné na Twitteru.

Zastavily se obě hřídele a torpédoborec musel být odtažen remorkéry. Loď navíc utrpěla menší šrám, když se otřela bokem o stěnu průplavu.

Námořnictvo dospělo k závěru, že loď nebude pokračovat v plavbě do San Diega, kde měla testovat své zbraně, ale že se musí opravit. Oprava má zabrat až deset dnů, jak ale poznamenal mluvčí americké třetí flotily Ryan Perry: „Plán oprav se nyní upřesňuje.“

Torpédoborec USS Zumwalt (DDG 1000)

Torpédoborec USS Zumwalt (DDG 1000)

FOTO: US Navy, Reuters

Podobný problém měl torpédoborec už v září. Také tehdy pronikla mořská voda do mazacího okruhu. Problémem tehdy bylo, že chladiče oleje netěsnily — všechny čtyři pak byly vyměněny.

Futuristická loď s elektrickým pohonem

USS Zumwalt je prvním americkým čistě elektrickým torpédoborcem. Má sice plynové turbíny o celkovém výkonu 80MW, ty však přímo nepohánějí loď, ale vyrábějí elektrický proud, který se využívá pro pohon plavidla — když se dodává zmíněným motorům AIM — i pro elektrickou výbavu torpédoborce.

Důvodem je, že se do budoucna počítá s paprskovými zbraněmi, které mají vysokou krátkodobou spotřebu proudu.

Původně se počítalo s použitím synchronních motorů na permanentní magnety, které jsou tišší a menší, nepodařilo se je však dovyvinout. Proto se použily tzv. pokročilé indukční motory AIM, i když jsou o něco větší, konstrukčně složitější a hlučnější. Podařilo se však u nich dosáhnout přímé závislosti krouticího momentu na síle magnetického pole. Jejich velkou výhodou je vysoký krouticí moment při nízkých otáčkách, což lodě vyžadují.

Problémem je ovšem potřeba značného chlazení. Právě s tím mají problém britské torpédoborce řady Type 45, které také pohánějí asynchronní motory AIM. Přehřívají se, a proto nemohou tyto torpédoborce dlouhodobě operovat v teplých vodách. [celá zpráva]

Právě tyto motory mají pohánět i dvě nové britské letadlové lodě třídy Queen Elizabeth.

Torpédoborec třídy Arleigh Burke USS Barry

Torpédoborec třídy Arleigh Burke USS Barry

FOTO: Us Navy, Reuters

Torpédoborce třídy Zumwalt měly původně nahradit raketové torpédoborce třídy Arleigh Burke, nakonec ale od toho americké námořnictvo kvůli rostoucím nákladům ustoupilo. Postaví se jen tři lodě této třídy.

Zatímco USS Zumwalt vychází na 4,4 miliardy, poslední by měla stát 3,75 miliardy. Podle webu USNI ale přijdou všechny tři lodě na 22 miliard dolarů.

A námořnictvo také doobjednalo další lodě třídy Arleigh Burke .