Přistání bylo úspěšné, funkce přistávacího háku byla už dříve pečlivě otestována při pozemních zkouškách.

„Vítejte na palubě USS Nimitz. Je to velmi významný historický den pro námořní letectvo, americké námořnictvo i námořní pěchotu, poprvé jsme přivítali F-35C na palubě letadlové lodi,” řekl po dosednutí stroje viceadmirál David Buss.

Testovací pilot amerického námořnictva Tony Wilson před svým strojem F-35C po přistání na palubě letadlové lodi USS Nimitz

Testovací pilot amerického námořnictva Tony Wilson před svým strojem F-35C po přistání na palubě letadlové lodi USS Nimitz

FOTO: Mike Blake, Reuters

Mluvčí společnosti Lockheed Mike Rein k přistání na palubě a následným zkouškám řekl: „Bude to další milník v programu pro plány námořnictva dosáhnout operační způsobilosti.”

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Přistání stíhačky Lockheed F-35B

Během dvou týdnů se budou testovat starty s pomocí katapultu a přistání s pomocí háku, který musel být po prvních pozemních zkouškách upraven. Budou také srovnávány jeho výkony s hlavním bojovým letadlem US Navy F/A18-E/F Super Hornet.

Lockheed F-35C na palubě letadlové lodi USS Nimitz

Lockheed F-35C na palubě letadlové lodi USS Nimitz

FOTO: Mike Blake, Reuters

Testovat se bude i bezpečnost, protože jde o první jednomotorový námořní stíhací letoun od zařazení strojů F-8 Crusader a první útočný jednomotorový stroj od zařazení z něj odvozeného A7- Corsairu, v obou případech jde o stroje z šedesátých let.

Americké námořnictvo bude poslední složkou, která stroje F-35 zařadí do výzbroje palubního letectva v roce 2018. Jako první to plánuje v červenci námořní pěchota, kde mají stroje F-35 nahradit kolmostartující AV-8B Harriery, a o rok později letectvo USAF.

Lockheed Martin F-35C před přistáním na palubě letadlové lodi USS Nimitz

Lockheed Martin F-35C před přistáním na palubě letadlové lodi USS Nimitz

FOTO: Mike Blake, Reuters

Lightning II je první letoun, který byl od počátku vyvíjen pro více složek amerických ozbrojených sil a bude zaveden do jejich výzbroje. První pokus z konce šedesátých let se strojem F-111 selhal, když se ukázalo, že se pro námořnictvo nehodí.

F/A-18E Super Hornet z útočné stíhací squadrony VFA-195 Dambusters před startem z paluby letadlové lodi USS George Washington

F/A-18E Super Hornet z útočné stíhací squadrony VFA-195 Dambusters před startem z paluby letadlové lodi USS George Washington

FOTO: US NAVY, Reuters

Letectvo i námořnictvo sice využívaly občas stejné typy bojových letadel, ta však byla původně vyvíjena jen pro jednu složku, většinou USAF přebíralo námořní stroje, což je případ F Phantomu i A-7 Corsairu.