Letos 10. června posádka vrtulníku Black Hawk zahlédla žluté trosky stroje během rutinního letu Aljašské národní gardy. Vrak ve své době obřího transportního stroje ležel v ledovci Colony, který se pohybuje, takže byl stroj nalezen asi 20 kilometrů od místa pádu.

Poté, co pilot vrtulníku spatřil trosky ze vzduchu, vyrazila na místo objevu skupina záchranářů. Kromě trosek objevila i zmrzlé ostatky lidí, které byly odvezeny na Havaj, kde se bude ověřovat jejich totožnost.

Douglas C-124 Globemaster II

Douglas C-124 Globemaster II

FOTO: fotobanka Profimedia

Letadlo se zřítilo 22. listopadu 1952 poblíž hory Mt. Gannet asi 100 kilometrů východně od největšího města Anchorage v oblasti, které se přezdívalo hřbitov letadel nejen kvůli hojnému počtu havárií, ale také proto, že místo bylo takřka nedostupné a vraky nešly vyzvednout. Ani trosky stroje Douglas C-124 dosud nebyly výjimkou, i když je v minulosti spatřil pilot z Civilní letecké hlídky z Fairbanksu.

Douglas C-124 Globemaster ve službě u USAF

Douglas C-124 Globemaster ve službě u USAF

FOTO: fotobanka Profimedia

Pilot Terris Moore před 60 lety uvedl, že podle něj douglas ve chvíli nárazu do hory musel letět plnou rychlostí. Po nárazu stroj sklouzl po zledovatělém útesu a pak explodoval. Trosky byly podle něj rozptýleny na ploše několika hektarů. Stroj identifikoval podle kódu na svislé ocasní ploše. Pilot dodal, že viděl krev na desce a zaznamenal i „nasládlý pach smrti“.

Záchranná expedice u trojek stroje C-124 Globemaster

Záchranná expedice u trosek stroje C-124 Globemaster

FOTO: Reuters

Po zimě ale už záchranáři transportní letoun nenašli, pohltil ho led.

Douglas C-124 Globemaster II byl největším transportním letadlem amerického letectva USAF v 50. letech minulého století. Stroj o rozpětí 53 metry a délce 40 metrů přepravil až 200 plně vyzbrojených vojáků a 30 tun nákladu. Mohl přepravovat i většinu zbraní v tehdejší výzbroji americké armády včetně tanků.

Těchto strojů bylo v letech 1950 až 1955 vyrobeno celkem 448. Používaly se za korejské války i ve Vietnamu. Překonaly ho až proudové obří stroje C-A Galaxy vyráběné v 60. letech, stroje C-141 Starlifter byly rychlejší, ale měly stejnou nosnost.