FAA následoval rozhodnutí, které nedávno učinila Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Americký úřad uvedl, že nařízení souvisí s několika vyšetřeními, podle kterých senzorům na rychloměrech hrozí ve velké výšce při bouřlivém počasí zablokování. Pak poskytují nesprávné údaje o rychlosti letadla a mohou tím odpojit systém automatického řízení stroje.

Právě za takovéhoto počasí havaroval v červnu Airbus A330-200 Air France, letící z Rio de Janiera do Paříže. U havarovaného stroje Air France udávaly jednotlivé rychloměry různé hodnoty rychlosti. I tuto závadu ohlásil systém automatického hlášení chyb těsně před pádem stroje, mohla to být i hlavní příčina tragédie. [celá zpráva]

Chybné údaje z rychloměrů však zavinily i další tragédie. V roce 1996 havaroval Boeing 757 letící z Dominikánské republiky, protože rychlost, kterou viděl kapitán, byla jiná než rychlost, kterou viděl druhý pilot. Jedna z trubic byla ucpaná.

Selhání rychloměru v minulosti způsobilo dvě mimořádné události airbusů, které ale neskončily tragédií, protože posádka stihla zareagovat.

Měření rychlosti letadel
Měření rychlosti letadla je velmi obtížné, protože stroj se pohybuje v různých výškách, kde panuje různý tlak. Využívá se k němu tzv. pitot-statická trubice. Naměřené hodnoty se ale musejí poopravit o přístrojovou odchylku a o polohovou odchylku, neboť trubice bývá ovlivněna jinými částmi letadla, a o vliv stlačitelnosti vzduchu.
Při měření se porovnává celkový tlak se statickým tlakem v dané výšce. Průhyb membrány, který je úměrný kinetickému tlaku a tím i rychlosti, udává rychlost.
Airbus A330 má tři pitot-statické trubice napojené na počítačový systém.

Nařízení FAA se týká 43 letounů registrovaných v USA: 32 patří společnosti Northwest Airlines a 11 provozují Delta Air Lines. Všechny stroje jsou typu Airbusy A330.

K výměně rychloměrů přistoupila jako první už v červnu francouzská letecká společnost Air France. [celá zpráva]