Hlavní obsah

Ztracený airbus vyslal před pádem 24 chybových hlášení

Aktualizováno

Přístroje na palubě letadla společnosti Air France, které se ztratilo nad Atlantikem, vyslaly v minutách těsně před pádem 24 chybových hlášení. Francouzští vyšetřovatelé, kteří zatím marně pátrají po troskách airbusu s 228 lidmi na palubě, také oznámili, že autopilot letadla byl vypnutý.

Foto: Reuters

Operátor brazilského vojenského letectva sleduje obrazovku radaru během pátrání po troskách zmizelého airbusu.

Článek

Francouzští vyšetřovatelé mají zatím k dispozici jen zprávy, které vyslalo letadlo v průběhu letu. "Ze zachycených zpráv jsme vyčetli, že zařízení pro automatickou pilotáž (autopilot) nebylo v provozu," řekl podle agentury AP Paul-Louis Arslanian, šéf francouzského vyšetřovacího úřadu BEA.

V časovém rozpětí čtyř minut před havárií, tedy od 4:10 do 4:14 SELČ, vyslaly přístroje letadla automaticky 24 hlášení typu ACARS (o nesrovnalostech, závadách nebo vysazení některého ze systémů). Poslední hlášení o pozici letadla bylo odesláno ve 4:10 SELČ. Nicméně v dané oblasti se přibližně ve stejnou dobu vyskytovalo dalších dvanáct letadel, ale žádné z nich nemělo s průletem větší problémy.

Výrobce letadel Airbus došel k závěru, že přístroje inkriminovaného letounu podávaly nesouvislé údaje z různých měřičů a zápasily s mohutnou bouří. Již předtím doporučil provozovatelům typu A330, aby vyměnili některé měřicí přístroje, u havarovaného stroje k tomu ale Air France nepřikročil.

Arslanian ale  varoval před předčasnými závěry z tohoto faktu. "Letadla mohou bezpečně letět i při poruše těchto systémů," řekl. "Letadlo je jako živý organismus: stále se v něm něco opravuje, nahrazuje, zdokonaluje, přesto je stále životaschopný," dodal.

Pátrání pokračuje

Pátrací týmy zatím neúspěšně pátrají  po místě, kde se letadlo zřítilo. Pak by mohly najít i černé skříňky, které jediné mohou přesněji určit příčiny a průběh havárie airbusu. Odhaduje se, že zařízení vydrží v hloubce oceánu 30 dní.

Spojené státy zapůjčily pátračům přístroje na zachycení akustických signálů černých skřínek. Přístroje jsou nyní přepravovány na místo neštěstí a budou umístěny na dvou lodích, které začnou v oblasti pátrat.

Francie kromě toho vyslala do oblasti neštěstí svou atomovou ponorku Emeraude, jejíž sonary jsou rovněž schopny zachytit signály daného typu. Ponorka má činnost zahájit začátkem příštího týdne. Navíc v oblasti je francouzské výzkumné plavidlo se dvěma miniponorkami schopnými dosáhnout hloubky až 6000 metrů. Dno Atlantiku je v předpokládaném místě neštěstí asi 3000 metrů hluboko.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám