Přeživší jsou velmi rozčílení jednáním posádky, která je nejen neinformovala o problémech, ale ani se nevrátila do přístavu, odkud vyplula, i když v té době ještě bylo vidět pobřeží Saúdské Arábie, včas nepřivolala pomoc a pak se starala jen o vlastní záchranu.

Proti protestujícím, příbuzným pohřešovaných lidí, v egyptském přístavu Safaga, jenž byl cílovou stanicí potopeného trajektu, policie použila slzný plyn. Zoufalí lidé, kteří čekali na informace o osudu jejich blízkých, podle očitých svědků házeli na policisty kameny.

"Nic nám neřekli," křičel zachráněný Gedir Mohhamed. "A co dělala posádka? Kde byla, aby zachraňovala přeživší?"

"Dvě hodiny po našem vyplutí z Duby (v Saúdské Arábii) začal unikat z motorů hustý dým," řekl čtyřiatřicetiletý Egypťan Ráfat Sajjid. "Posádka nám řekla, že kontroluje situaci, ale oheň hořel dál," dodal. "Nepřestávali tvrdit, že požár zvládnou. Tvrdili, že jde jen o malý únik paliva a že to opraví," prohlásil osmačtyřicetiletý Egypťan Kamil Muhammad Abdul Askárí.

Chyběly záchranné vesty

Cestující pak byli vyzváni, aby vylezli na levou stranu palubu lodi, která se začala nebezpečně naklánět a vyvažovali náklon. "Trajekt plul nakloněný dvě hodiny. Pak se převrátil na stranu, do pěti minut se potopil a my se ocitli ve vodě," pokračoval Sajjid, který neví, jak dopadli další jeho čtyři přátelé. "První, kdo nastoupil na záchranný člun, byl kapitán," hořce dodal. To ale nevěděl, že i kapitán je mezi nezvěstnými, vypadl prý ze záchranného člunu.  Sajjid se zachránil díky záchranné vestě. Nebylo jich ale dost pro všechny.

"Chytil jsem se prázdného sudu," řekl šestadvacetiletý Egypťan Kadháfí Abdul Monim v nemocnici v Hurghadě. "Všude byl oheň a kouř, lidé lezli na můstek, loď ztroskotala. Opravdová noční můra," dodal.

Pak nastalo dlouhé čekání buď v záchranných člunech, nebo ve vodě pro ty, kdo umí plavat. "Byl jsem ve vodě asi čtyři hodiny se záchrannou vestou, než mě vytáhli do jednoho z člunů," řekl devětačtyřicetiletý Abdul Rahím Ahmad. Podle něho bylo na palubě lodi mnoho žen a dětí.

Podle provozovatele byla loď v pořádku

Podle zástupce egyptské společnosti As-Salám Maritime Andrey Odoneho, která provozovala loď As-Salám 98, bylo na palubě kolem 1400 osob, na palubě mohlo být maximálně dle předpisů 1487 osob, takže loď nebyla přetížena.  Loď splňovala mezinárodní bezpečnostní předpisy.

Egyptský ministr dopravy označil požár za malý a sdělil, že nevznikl následkem výbuchu.