Vzducholoď havarovala v sobotu kolem půl desáté na letišti Cardington v Bedfordshire. Unikl z ní nosný plyn, jak je to v podobných případech naplánováno.

Společnost Hybrid Air Vehicles, která stroj vyrobila, v prohlášení uvedla: „Plavidlo (lehčí vzduchu) v době incidentu neletělo. Podle prvotních informací se utrhlo z kotvicího stožáru z důvodů, které se budou teprve vyšetřovat.“

Airlander je dlouhý 92 metrů

Airlander je dlouhý 92 metrů

FOTO: Profimedia.cz

K úniku plynu u neztužené hybridní vzducholodi, kterou nadnáší nejen plyn, ale vztlak vytváří i vhodný tvar, společnost dodala: „To je bezpečnostní opatření, které minimalizuje případné škody. Plavidlo je nyní vypuštěné a zajištěné na okraji letiště.“

Hybridní vzducholoď, jejíž vývoj přišel na 25 miliónů liber, havarovala už loni v srpnu při svém druhém letu, když narazila do drátů elektrického vedení. Před nehodou dokončila testovací lety. [celá zpráva]

První let Airlanderu 10

První let Airlanderu 10

FOTO: Darren Staples, Reuters

Airlander 10, který používá jako nosný plyn inertní helium a může nést až deset tun nákladu, je dalším pokusem vrátit na nebe vzducholodě, které z něj zmizely před druhou světovou válkou po katastrofě 245 metrů dlouhého Hindenburgu. Ten v roce 1937 explodoval při přistání v USA poté, co přeletěl oceán. Používal hořlavý vodík.

Výhodou vzducholodí je velká nosnost a nízké náklady na let, problémem je však nízká rychlost a neschopnost vzdorovat nepříznivému počasí, zejména pak silným větrům, v nichž se plavidlo jen velmi obtížně řídí.