VIDEO: Vědci mají první záběry planet mimo sluneční soustavu

Novinky, CNN, BBC,

Velký úspěch slaví astronomové. Hned dva vědecké týmy zveřejnily snímky planet mimo sluneční soustavu. Záběry prvního týmu zachycují ve viditelném světle velkou chladnou planetu u hvězdy Fomalhaut vzdálené 25 světelných let od Země. Druhý tým vyfotil tři planety kroužící okolo hvězdy v souhvězdí Pegase.

Vědci poprvé vyfotili planety mimo sluneční soustavuVideo: ČTK

Tým Kalifornské univerzity vedený Paulem Kalasem zachytil velkou planetu u hvězdy Fomalhaut. Jedná se o planetu rozměrů Jupitera s nízkou hustotou, která obíhá mateřskou hvězdu ve vzdálenosti 17,6 miliardy kilometrů. Oběžná doba činí 875 let a je možné, že planeta má okolo sebe prstenec.

"Na konci května jsem málem dostal infarkt, když se mi potvrdilo, že Fomalhaut b obíhá mateřskou hvězdu. Je to velká a nepřekonatelná zkušenost vidět na vlastí oči planetu, která nebyla dříve spatřena,“ uvedl Kalas. Podle něj jde o nejchladnější a nejméně hmotné těleso, které bylo spatřeno mimo sluneční soustavu. Objev umožnil Hubbleův teleskop.

Záběry z roku 2005 ukázaly, že planeta má okolo sebe prstenec prachu. Tým proto začal pátrat po planetě, která by obíhala Fomalhaut v souhvězdí Piscis australis, které je vidět na jižní polokouli .

:. Záběr hvězdy Fomalhaut s planetou. Ve výřezu je zachycen posun Fomalhautu b okolo mateřské hvězdy.foto: Reuters

Nález planety podporuje teorii, že planety vznikají z prstenců prachu okolo hvězd, který se postupně seskupuje.

Soustava tří planet obíhá HR 8799

Druhý tým z Herzbergova institutu pro astrofyziku vedený Christianem Maroisem s pomocí teleskopů Keck a Gemini umístěných na Havaji zkoumali hvězdu HR 8799, která je vidět i malým dalekohledem.

Pracovali v infračervené oblasti spektra. V roce 2004 zjistili, že kolem hvězdy obíhají tři planety, což se potvrdilo o rok později. Vycházeli z proměn svítivosti hvězdy, kterou zakrývaly tři planety. Jsou pětkrát až třináctkrát větší než Jupiter a zřejmě jen 60 miliónů let staré.

:. Dvě ze tří planet obíhajících hvězdu HR 8799foto: Reuters

"Myslíme si, že nemáme úplný obraz. Zjištění tří planet okolo HR 8799 neznamená, že tam neobíhají ještě další planety. Mohou tam být i další plynní obři nebo dokonce skalnaté planety,“ uvedl Marois. Dodal, že současná technika ale umožňuje vidět jen planety velké přinejmenším jako Jupiter.

Potvrdit, zda temný objekt u hvězdy je skutečně planeta, trvá několik let. Je nutné ověřit, že okolo hvězdy skutečně obíhá.

Zatím bylo objeveno mimo sluneční soustavu 326 planet.