Opakované výzkumy realizované na základě různorodých metodik potvrdily, že obětí šikany se na českých školách stalo 40 procent dětí. Každému pátému z šikanovaných nikdo nepomohl. Šikanovaní žáci nejčastěji vyhledávají pomoc kamarádů.

Podle účastníků konference je šikana přítomna na většině škol. Bohužel však není zvykem o tomto problému mluvit tak, jak by bylo potřeba. Medializace tématu šikany přichází až ve chvíli, kdy vycházejí najevo nejzávažnější projevy šikany. 

Šikana může být i trestným činem

V mezních případech může dokonce šikana naplňovat skutkovou podstatu trestných činů, jako je například vydírání, loupež, omezování osobní svobody či poškozování cizí věci.

"Je potřeba posílit právní vědomí učitelů ve školách a právní vědomí zřizovatelů škol," myslí si proto Walter Bartoš, předseda poslaneckého výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.

Účastníci tiskové konference se shodli, že živnou půdu šikaně připravuje nefungující rodinné prostředí, absence morálních hodnot ve společnosti a přítomnost projevů agrese v médiích.

Pilotní fáze projektu byla účinná

O budování bezpečného klimatu na školách se snaží od roku 2005 projekt Minimalizace šikany iniciovaný Nadací O2 a spoluřízený občanským sdružením AISIS. Projekt zatím pracuje s reprezentativním a testovacím vzorkem 17 škol, následně by však měly být jeho metody využitelné na kterékoliv české škole.

Projekt spočívá v předávání metodiky pro řešení šikany pedagogům a usiluje o její systémové zavádění na školách. Jak potvrdila dotazníková šetření, pilotní fáze projektu zaznamenala úspěch. Počet šikanovaných dětí vlivem projektu klesl. Pozitivní posun byl zaznamenán i u počtu učitelů, kteří dokáží postupovat správně při řešení problému šikany.

Boj proti šikaně však naráží na obecnější bariéry, které projekt odstranit nedokáže. Školy se například potýkají s nedostatkem školních psychologů. Dalším problémem je malý počet středisek výchovné péče, jejichž cílem je předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dětí. Jak uvedl ředitel AISIS Milan Kotík, například ve Středočeském kraji se nachází pouze dvě zařízení SVP, na která by se případně mohly školy obrátit při řešení šikany.