Slavnostní ceremoniál, při kterém britská královna Alžběta II. pasovala Francise Chichestera na rytíře, přenášely televizní společnosti do celého světa. Z Chichestera se stal sir a jeho plachetnice Gipsy Moth IV. byla jako národní památka umístěna v Greenwichi vedle slavného klipru Cutty Sark.

Obě lodi spolu vytvořily hrdý památník britské mořeplavecké síly.

Francis Chichester prožil část života na Novém Zélandu a proslul jako skvělý mořeplavec. Ne vždy však byl pro Chichestera sportovní jachting sportem číslo jedna. Zdatnou konkurencí bylo létání, kterému se Chichester věnoval od mládí.

Britská královna Alžběta II. pasuje Francise Chichestera na rytíře

Britská královna Alžběta II. pasuje Francise Chichestera na rytíře

FOTO: fotobanka Profimedia

13 zlomenin

Na svém letounu Gipsy Moth I. s namontovanými plováky přeletěl Tasmánské moře a 3. července roku 1931 odstartoval na ještě bláznivější výpravu. Rozhodl se přeletět z Austrálie do Japonska, to vše s pouhými 44 librami v kapse, které stačily sotva na benzín.

Na Tchaj-wan Chichester doletěl bez problémů, potíže nastaly až v Šanghaji. Když stoupal z přístavu mezi svahy do vnitrozemí směr japonský ostrov Kjúšú, silný poryv větru smýkl jeho letounem. Chichester se uhodil do hlavy a ztratil vědomí.

Podle svědků pak letoun narazil na telefonní vedení, které se prohnulo a jako pružina vymrštila letoun nazpět. Trosky letadla se zřítily na dlážděný břeh v blízkosti přístavu.

Nikdo nevěřil, že pilot nehodu přežije. Mýlili se, Chichester vyvázl jen se třinácti zlomeninami a pohmožděním páteře.

Sir Francis Chichester na dobové fotografii

Sir Francis Chichester na dobové fotografii

FOTO: fotobanka Profimedia

Kouzlo mořské hladiny

Po těžké letecké havárii se Francis vrátil do Anglie, kde si v březnu roku 1953 koupil za 1 150 liber osmitunovou plachetnici Florence Edith. Přes zimu loď předělal, vestavěl šest kójí a pod tradičním jménem Gipsy Moth II. se na jaře 1954 zúčastnil prvního námořního závodu.

Skončil sice poslední, ale to mu na elánu neubralo. V období 1954-57 startovala Gipsy Moth II. celkem v 16 regatách třídy RORC a Francis Chichester se stal ostříleným závodníkem, který soupeře hravě porážel.

Pak ale dostal protivníka jiného ražení. Při opravách své lodi používal Chichester chemické odlakovače a začal trpět těžkými záchvaty kašle. Pak dostal těžký zápal plic a lékařské vyšetření přineslo zdrcující výsledek. Francis trpěl pokročilou rakovinou plic.

Přestože Chichester věděl, že v jeho těle tiká časovaná bomba, rozhodl se pro další dobrodružství. Začátkem roku 1966 uveřejnil, že hodlá obeplout zeměkouli s pouhým jediným mezipřistáním. Pro svůj úmysl si nechal postavit speciální dvojstěžňovou jachtu z tvarované překližky.

Gipsy Moth IV. těsně po svém převezení do Greenwiche, kde slouží jako národní památka

Gipsy Moth IV. těsně po svém převezení do Greenwiche

FOTO: fotobanka Profimedia

Pod dohledem Protectora

Dne 27. srpna 1966 vyplula nová Gipsy Moth IV. z anglického Plymouthu. Pak se osamělý mořeplavec odmlčel. Až 27. října přišla zpráva, že obeplul mys Dobré Naděje a po předlouhých 100 dnech se vynořil u australského pobřeží.

Chichester byl ale po přistání rovnou převezen do nemocnice. Porouchalo se mu totiž větrné kormidlo a ruční kormidlování ho vyčerpalo téměř k smrti.

Ani nyní se ale Chichester nevzdal. Po nabytí sil a opravě lodi vyplul 29. ledna 1967 do druhé etapy své plavby. Když se v polovině března přiblížil k Hornovu mysu, panovalo velmi neutěšené počasí. Při obeplouvání mysu mu novou sílu dodala přítomnost britské válečné lodě nesoucí přiléhavé jméno Protector - Ochránce.

Francis Chichester přistál v Plymouth v neděli 28. května 1967 a jeho plavba znamenala historický průlom. Zcela sám uplul 28 500 námořních mílí za 226 dní.

A to i přesto, že jeho tělo už 15 let sužovala nevyléčitelná nemoc.