Slavný Japonec se narodil 5. ledna 1941 v Tokiu, kde strávil několik let svého dětství. Rodina byla nucena se často stěhovat. Roku 1958 nastoupil Miyazaki na vyšší střední, kde měl možnost vidět první japonský animovaný film Hakujaden, který ho dojal natolik, že nemohl přestat brečet. A to byl okamžik, kdy se Hayao začal zajímat o anime.

Základem bylo, aby se naučil kreslit živé postavy, což byl pro něj těžký oříšek. Do té doby si maloval jen bitevní lodě a letadla. Roku 1959 nastoupil na Univerzitu Gakushuin, kde se stal členem studentského literárního klubu. Ten se mimo jiné zabýval mangou, což je japonské označení pro komiks, nakreslený stylem, který se vyvíjí podle některých zdrojů už od 11. století.

Zatím poslední Miyazakiův film Ponjo z útesu nad mořem z roku 2008.

Zatím poslední Miyazakiův film Ponjo z útesu nad mořem z roku 2008.

FOTO: fotobanka Profimedia

Po ukončení vysoké školy byl Miyazaki zaměstnán jako pomocný animátor ve společnosti Toei Douga. 1968 byl uveden jeho vůbec první film, na kterém spolupracoval s Isaem Takahatou, Princ slunce. Zanedlouho se Miyazaki oženil a do dvou let se mu narodili dva chlapci Goro a Keisuky. Sám přiznal, že jeho tvorbu rodina hodně ovlivnila, protože se snažil potěšit především své dva syny.

Přes několik filmových společností se Miyazaki prokousal až do roku 1983, kdy vytvořil čistě svůj film Naushika z Údolí větru. Ohromný úspěch vedl k založení nové společnosti Ghibli v červnu 1985, Miyazaki se svým dlouholetým spolupracovníkem Isaem Takahatem  toto studio animovaných filmů stvořili a dodnes zde působí. V logu společnosti je postavička Totoro z Miyazakiho filmu Můj soused Totoro.

Oscarový animovaný film Cesta do fantazie z roku 2001.

Oscarový animovaný film Cesta do fantazie z roku 2001.

FOTO: fotobanka Profimedia

Anime je ovlivněno, ba přímo inspirováno stylem manga. Velké oči, špičatý nos, rafinované tvary účesů. Řada japonských animovaných filmů je zaměřena spíše pro dospělé diváky. Pro děti už toho zbývá velmi málo, u nás známe spíše seriály jako Pokémon. Proto má anime řadu žánrových podkategorií jako komedie, drama, erotika, fantasy, magie, horor či sci-fi. Miyazaki nejčastěji využívá fantasy a magii.

Miyazakiho tvorba se vyznačuje opakujícími tématy jako vzájemný vztah člověka, přírody a techniky, nebo pouť mladých lidí za vlastní nezávislostí. Hlavními hrdiny často bývají silné, mladé dívky. Jeho postavy nelze dělit černobíle, i když zpočátku filmu je kladný a záporný hrdina. Na konci se však ukáže, že zlo má v jádru dobrou duši a hlavní hrdina to ukáže světu. Jde tedy i o morální hledisko příběhu. Ukazuje, poučuje, vysvětluje, učí, že uvnitř je každý dobrák.

Animovaný film Zámek v oblacích z roku 2004.

Animovaný film Zámek v oblacích z roku 2004.

FOTO: fotobanka Profimedia

„Pokud máme v Pixaru problém a nemůžeme jej vyřešit, obvykle si pustíme v promítací místnosti jeden z Miyazakiho filmů. A vždy to pomůže. Vyjdeme ohromeni a inspirováni,“ John Lasseter, šéf oddělení animovaných filmů ve společnosti Walta Disneyho.

S Johnem Lasseterem jsou velmi dobří přátelé a při posezení u kávy nebo něčeho tvrdšího si pomáhají s inspirací. Oba vědí, co by dobře vypadalo v anime podobě a co se hodí spíše pro studio Pixar. Proto taky v sobě nevidí konkurenty, ale inspirátory.

Princezna Mononoke (1997) otevřela Miyazakimu cestu na západ.

Princezna Mononoke (1997) otevřela Miyazakimu cestu na západ.

FOTO: fotobanka Profimedia

Od roku 1984 začal Hayao Miyazaki režírovat čistě své filmy. Vymyslel příběh, nakreslil si ho, režíroval. Tím se stal ve světě animace raritou a dostává se mu velkého uznání od největších společností animovaných filmů dodnes. Laputa: Zámek v oblacích z roku 1986 získal srdce Japonců. Byla to však až Princezna Mononoke z roku 1997, která dostala na kolena celý západní svět.

Teprve v roce 1999 se toto anime dostalo na západ, a to díky Miramaxu. Na krátkou dobu se Mononoke stala v Japonsku dokonce nejvýdělečnějším filmem všech dob, překonal ho až Titanik. To však netrvalo dlouho, protože film z roku 2001 Cesta do fantazie ho předčil a ještě získal Oscara v kategorii nejlepší celovečerní animovaný film.

Japonský režisér Hayao Miyazaki při autogramiádě v Tokyu v roce 2008.

Japonský režisér Hayao Miyazaki při autogramiádě v Tokyu v roce 2008.

FOTO: fotobanka Profimedia

Přirovnání Miyazakiho k japonskému Waltu Disneymu se může skutečně naplnit, neboť úspěchy jeho filmů ho řadí do stejné ligy. Jak sám ale říká, neplánuje vytvořit animátorské impérium. Považuje se pouze za animátora, který měl trochu štěstí, když dostal příležitost tvořit filmy, na kterých zanechal osobní stopu.