Zkamenělý lidský prst mění dějiny šíření lidstva z Afriky

Právo, Novinky, ČTK, BBC, mcm, fš

Zkamenělou kost lidského prstu, starou asi 88 tisíc let, objevili archeologové v poušti An-Nafúd na severozápadě Saúdské Arábie. Podle studie uveřejněné v Nature Ecology and Evolution jde o jeden z nejstarších pozůstatků lidského druhu Homo sapiens mimo africký kontinent. Nález opět naznačuje, že moderní člověk mohl opustit Afriku mnohem dříve, než se předpokládalo.

Nalezené pozůstatky lidského prstu mají být 88 tisíc let staré.

Moderní člověk Homo sapiens se objevil zhruba před 300 tisíci lety v Africe. Ještě nepříliš dávno se počítalo s obdobím před 200 tisíci lety. [celá zpráva]

Vědci dříve předpokládali, že lidé opustili kontinent až během migrace před 60 tisíci lety a putovali pak podél pobřeží. Fosilie dlouhá 3,2 centimetru však ukazuje, že odešli z Afriky daleko dříve.

Migrací z Afriky bylo více

„Nález podporuje mnohem komplikovanější scénář migrace než prudké opouštění Afriky před 60 tisíci lety. Nález společně s dalšími objevy z posledních několika let naznačuje, že Homo sapiens se z Afriky přesouval několikrát během posledních zhruba sta tisíc let,“ řekl Michael Petraglia z německého Institutu Maxe Plancka pro dějiny lidstva.

Už deset let bojuje za myšlenku, že do Indie pronikl dnešní člověk už před 74 tisíci lety. Nový objev podle něj ukazuje, že Homo sapiens putoval vnitrozemím, nikoli podél pobřeží.

Ostatky prstu byly nalezeny u někdejšího jezera al-Wusta. Petraglia řekl, že v pouštní Saúdské Arábii jsou stopy po 10 tisících jezer.

Teorií podporujících četnější, a hlavně ještě dřívější putování Homo sapiens mimo africký kontinent je více. Izraelští vědci ve svém státě objevili dokonce přes 170 tisíc let staré pozůstatky, které podle nich nesou známky tohoto lidského druhu, člověka rozumného. [celá zpráva]

Britský server BBC rovněž připomíná, že také poslední objevy nejen z Izraele, ale třeba i z Číny nebo Austrálie mohou znamenat rozšiřování Homo sapiens na Zemi už dokonce před zhruba 180 tisíci lety.