Zemi těsně minul asteroid velikosti autobusu

Novinky, Filip Šára

Letos objevený asteroid 2020 SW, velký zhruba jako autobus, proletěl ve čtvrtek kolem naší planety. Nejbližší průlet kosmického tělesa ve vzdálenosti sotva 22 tisíc kilometrů, tedy mnohem blíže než 384 400 km vzdálený Měsíc, nastal ve 13:12 SELČ.

BEZ KOMENTÁŘE: Animace průletu asteroidu 2020 SW kolem ZeměVideo: NASA/JPL-Caltech

Odborníci z amerického vesmírného úřadu NASA dopředu tvrdili, že ke srážce a ohrožení Země by opravdu dojít nemělo. Kdyby se tak však stalo, asteroid 2020 SW, který má v průměru asi čtyři až devět metrů, by se podle nich v atmosféře rozlomil a dále by padal z oblohy jako ohnivé koule.

Nejblíže k Zemi tedy planetka putovala více než hodinu po poledni našeho času, podle stanice CNN v tu dobu svištěla nad jihovýchodním Pacifikem poblíž Austrálie a Nového Zélandu.

Objeven teprve minulý týden

Objekt byl poprvé identifikován 18. září v rámci projektu na sledování oblohy Catalina Sky Survey, který financuje NASA.

Ředitel Střediska pro zkoumání objektů blízko Země (CNEOS) při pasadenské Jet Propulsion Laboratory, která rovněž spadá pod vesmírnou agenturu, připomněl, že existuje velké množství poměrně malých asteroidů, jako je tento.

Skutečný Armageddon. USA a Evropa chtějí šťouchnout do asteroidu objeveného Čechem

„Několikrát za rok se k naší planetě na tak blízkou vzdálenost přiblíží řada z nich,“ dodal Paul Chodas s tím, že obvykle žádné nebezpečí nehrozí.