Výměna jídelníčku ukázala rizika západní stravy

Právo, mcm

Dvacet černochů z Pittsburghu a stejný počet černých Afričanů z jihoafrické oblasti Kwazulu si vyzkoušelo, jaké to je konzumovat stravu toho druhého. Britští vědci, kteří pokus organizovali, přitom podle studie v časopise Nature Communications zjistili, jak riziková může být americká strava – pro každého.

Podle výzkumu britské univerzity Imperial College London mělo nahrazení americké stravy africkým jídlem s vysokým obsahem vlákniny už po dvou týdnech dramatické dopady na zdraví. U amerických černochů výrazně poklesla zánětlivost v tlustém střevě, což je jeden z příznaků spojovaných se vznikem rakoviny traktu. Jedinou nevýhodou africké stravy byl větší výskyt plynatosti.

U Jihoafričanů vedla konzumace americké stravy obsahující množství červeného masa a tuků naopak k výraznému růstu zánětlivosti. „Míra změn nás zarazila. Očekávali jsme, že po změně stravy zjistíme jen pár posunů, výsledný obraz byl však zcela jiný,“ konstatoval šéf studie Stephen O’Keefe.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Při vyšetření před experimentem byl zjišťován i výskyt polypů, z nichž se někdy vyvinou rakovinné nádory. Polypy mělo devět z 20 Afroameričanů – a žádný Afričan. Ti ale konzumovali před pokusem dvakrát až třikrát méně masa a tuků než jejich americké protějšky. Jedli však daleko více ovoce, zeleniny, luštěnin a obilnin. Podle vědců zvyšuje taková strava v těle úroveň butyrátu, tedy soli kyseliny máselné. Té jsou přisuzovány protirakovinné účinky. Po změně stravy přibylo butyrátu i v těle Američanů. Naopak u nich kleslo množství žlučových kyselin, jež zvyšují riziko rakoviny.

Co se servírovalo
Americká strava pro Afričany: hovězí klobásky a lívanečky k snídani, hamburger a hranolky k obědu, sekaná a rýže k večeři.
Africká strava pro Afroameričany: kukuřičné lívance, špenát a červená paprika k snídani, zeleninové „párky“ v kukuřičném těstíčku, smažené brambory a mango k obědu, ibiškovec jedlý, rajčata, kukuřičné vdolky a fazole k večeři.

Jídlo mění střevní bakterie

James Kinross, který při výzkumu sledoval reakci střevní mikroflóry na změnu stravy, zjistil, že po ní došlo ke změně rovnováhy bakterií v tlustém střevu. Podle něj to ukazuje, že různé složení bakterií ve vnitřnostech může mít výrazný dopad na zdraví. Experiment tak mimo jiné vysvětlil, proč strava s vysokým obsahem vláknin snižuje riziko rakoviny.

„Při hledání prevence a léčby rakoviny se můžeme zaměřit na vývoj léčebných postupů, jež se soustřeďují na bakterie,“ řekl britský expert listu The Independent. „Strava, životní prostředí a geny mikrobů budou hrát při určování rizik rakoviny tlustého střeva zřejmě mnohem důležitější roli než individuální lidské geny. Určitě to ukazuje, že náš možný osud není určen jen vrhem genetických kostek při narození. Pravděpodobně mnohem důležitější je to, jak si sami házíte kostkou během celé hry,“ shrnul pro list The Guardian spoluautor studie Jeremy Nicholson.

Už dřívější studie ukázaly, že západní strava může silně zvyšovat nádorová rizika. Výzkumníci, kteří se zaměřili na japonské přistěhovalce na Havaji, zjistili, že už po jedné generaci je stihl výskyt rakoviny stejně častý jako u zbytku populace na těchto amerikanizovaných ostrovech – a výrazně vyšší než v Japonsku.

Rakovina tlustého střeva zabije každý rok na světě 600 tisíc lidí, převážně v západních zemích. U Afroameričanů je podle listu The Guardian riziko onemocnění stokrát vyšší než u obyvatel Afriky. Tento typ rakoviny se proto často bere jako „zápaďácká nemoc“.

Anketa

Hlídáte si, co jíte?
Vždycky
11,5 %
Většinou ano
72,3 %
Spíše ne
12,5 %
Ne
3,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6322 čtenářů.