V Argentině objevili prvního dvounohého obrněného dinosaura z Jižní Ameriky

V Argentině byly objeveny zkamenělé pozůstatky dosud neznámého pravěkého tvora s řadou ostnů na zádech. Tamní vědci exemplář prvního obrněného dvounohého jihoamerického dinosaura představili minulý týden. Živočich podle nich žil v Patagonii asi před 100 miliony lety.

BEZ KOMENTÁŘE: V Argentině představili prvního pouze dvounohého obrněného jihoamerického dinosauraVideo: Reuters

Odborníci tvrdí, že druh pojmenovaný Jakapil kaniukura vypadá jako primitivní příbuzný stegosaura. Pravděpodobně dorůstal až do délky 1,5 metru, avšak vážil jen „zhruba jako kočka domácí”, tj. 4–7 kg.

Může představovat linii obrněných dinosaurů, které věda dříve neznala, poznamenal s odkazem na experty server listu The Daily Mail.

Mimořádně silný skus dravých dinosaurů umožnily menší oční důlky

Je to tedy první pouze dvounohý „obrněný” jihoamerický dinosaurus. Vedoucí paleontolog Sebastián Apesteguía s kolegy našel jeho částečně zachovanou kostru spolu s 15 úlomky zubů.

„Jakapil připomíná primitivní formu skupiny Thyreophora (obrnění dinosauři). Tento typ zvířat jsme znali díky některým druhům, které žily ve Spojeném království a v některých částech kontinentální Evropy v době rané jury před více než 150 miliony lety. Nicméně Jakapil mezi ně nepatří – žil před méně než 100 miliony lety a pochází ze staré linie, která přežila v Jižní Americe,“ popsal paleontolog podle agentury Reuters.

Thyreophora („Nosiči štítů“) je skupina ptakopánvých dinosaurů rozdělovaná na dvě hlavní vývojové skupiny: příslušníky stegosaurů a ankylosaurů. Tito tzv. obrnění dinosauři žili od rané jury do nejpozdnější křídy na většině území druhohorního světa. Mezi nejstarší zástupce patří marocké rody Adratiklit a Spicomellus se stářím až 168 milionů let. Jejich společným rysem je přítomnost osteodermů – pevných kožních destiček, tvořících ochranný pancíř.

Podle Apesteguíy je tak nesmírně zajímavé, že Jakapil vypadá jako primitivnější forma dinosauří skupiny Thyreophora, která přitom jako taková existovala už mnohem dříve. Podle zmíněného odborníka je tak překvapením, že aktuálně popisovaný exemplář pochází z křídy.

Senzační nález na Opavsku: Badatel našel zub druhohorního žraloka

„Nikdy předtím nebyl takový thyreophoran vykopán nikde na jižní polokouli,“ cituje ho deník The Guardian.

Podobnosti s krokodýly a leguány

Jakapilové podle vědců rovněž sdílejí některé podobnosti s dnešními krokodýly a leguány.

Z Evropy do Peru? Kosterní pozůstatky vrhají nové světlo na původ krokodýlů

Jako krokodýli mají ochrannou kostru, která jim kryje záda, a zuby jakéhosi listovitého tvaru podobně jako leguáni.