Planeta Mars Foto: Profimedia.cz

Sonda objevila na Marsu suchý sníh

Americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter zkoumající Mars si připsala přelomový objev. Prostřednictvím satelitních snímků získala důkazy, že na rudé planetě padá sníh. Uvedl to americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Planeta Mars Foto: Profimedia.cz
Sonda objevila na Marsu suchý sníh

Družice, která obíhá kolem Marsu od března 2006, zaznamenala mraky suchého ledu a fujavici při přeletu nad Jižním pólem. Získala tak důkazy, že součástí atmosféry na Marsu jsou i oblaka plná suchého ledu. Jde o první potvrzené sněžení mimo Zemi.

Přítomnost mraků a zmrzlého oxidu uhličitého v mracích naznačuje, že na Marsu jsou podmínky jiné, než se dosud předpokládalo. Oxid uhličitý v pevném skupenství, díky využití při chlazení známý jako suchý led, mrzne při minus 125 stupních Celsia.

„Můžeme s jistotou tvrdit, že mraky v marťanské atmosféře tvoří vločky oxidu uhličitého. Jsou dostatečně objemné na to, aby zasněžily povrch,“ řekl serveru NASA Paul Hayne, šéf týmu z Laboratoře Jet Propulsion.

O tom, že na Marsu je stálá bílá čepice suchého ledu, astronomové vědí už dávno. Záhadou zůstávalo, jak se každou zimu rozrůstá: tedy, zda na Marsu sněží, nebo se zasněžené části zvětšují, protože oxid uhličitý mrzne až na povrchu.