Ptáci, kteří žijí blízko příbuzných či rodiny, jsou podle vědců zdravější

Novinky, luk

Dobří sousedé jsou požehnání, a neplatí to jen pro lidi. Podle výsledků nové vědecké studie se zdá, že ptáci, kteří žijí blízko příbuzných či přátel, jsou fyzicky zdravější a pomaleji stárnou. Vědci věří, že jejich práce přinese zajímavá zjištění o tom, jak je v přírodě možné překonávat spory o prostor a zdroje.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Stejně jako lidé jsou i ptáci poměrně teritoriální - „vlastní“ svůj kousek země, který pak brání proti vetřelcům. A pokud máte sousedy - třeba rodinu nebo přátele - kteří toto teritorium respektují, pak to pro vás znamená méně práce a stresu.

Vědci z Východoanglické univerzity zkoumali populaci pěnic, které žijí pouze na Seychelách. Chtěli zjistit, zda se ptáci, kteří žijí obklopeni rodinou a příbuznými, mohou pochlubit klidnějšími teritoriálními vztahy a lepším zdravím než ostatní. Vypozorovali, že ptáci občas bojovali se svými sousedy, ale nikdy se členy rodiny nebo sousedy, které už nějakou dobu znali.

Následně vědci změřili jejich tělesnou kondici a délku jejich telomerů - součástí DNA, které se v období stresu nebo nemoci rychleji ničí a rozpadají.

Jejich analýza odhalila, že ptáci žijící obklopeni přáteli a rodinou byli v lepším zdravotním stavu a vykazovali nižší ztrátu telomerů. Pokud se ale do sousedství přistěhoval někdo nový a neznámý, šla jejich kondice dolů a telomery se začaly zkracovat. Tento výzkum dokázal, že dobré sousedské vztahy jsou pro ptáky skutečně naprosto zásadní.

Vrána k vráně sedá

Kat Bebbingtonová, hlavní autorka studie, řekla pro web DailyMail.co.uk: „Obrana hranic teritoria je naprosto zásadní, pokud si ptáci mají udržet potravu a další zdroje.“ Držitelé teritoria, kteří soustavně bojují se svými sousedy, jsou tak často vystresovaní a zbývá jim málo času na ostatní důležité věci, jako je hledání potravy a výchova potomků, čímž nakonec trpí jejich zdraví.

„Je zajímavé, že jsme zjistili, že kromě příbuzných je možné důvěřovat i sousedům, když se s nimi v průběhu času důkladně seznámíte. Podobně to funguje i u lidí: kdo žije vedle těch stejných sousedů celá léta, spíš jim důvěřuje a čas od času si vypomůžou,“ dodala Kat Bebbingtonová.

Jelikož se přirozené prostředí mnoha divokých druhů zvířat neustále zmenšuje a populace se tak mačkají na malém prostoru, je potřeba zjistit, jak se vztahy mezi sousedy odrážejí ve fyzickém zdraví, tvrdí vědci. A doufají, že se jim podaří zjistit nové informace o tom, jak se konflikt o prostor a zdroje dá vyřešit.