Hlavní obsah

Ve Vídni se na uzavírkách maká od nevidím do nevidím, Praha si jede lázeňské tempo

V dobách Rakouska – Uherska se největší města všech tří částí mocnářství na dálku velmi často poměřovala. Prahu, Vídeň i Budapešť spojuje podobná architektura i řeka vinoucí se středem všech tří metropolí. Jen Prahou místo monumentálního Dunaje protéká malebnější Vltava. I když jsou hlavní města Rakouska a Maďarska na počet obyvatel větší než Praha, srovnávat můžeme i v současnosti.

Průjezd křižovatkou Schwarzenbergplatz a Lothringerstrasse ve VídniVideo: Jiří Nikodým, Novinky

Článek

Českou matku měst každý den drtí nefungující automobilová doprava a nesmyslně krátká pracovní doba dělníků v místech aktuálních uzavírek. Novinky zjistily, že ve Vídni si s dopravními omezeními umí poradit výrazně lépe.

Vídeň je nepochybně větší město než Praha, ve 23 městských částech žije přes 2 miliony obyvatel a v aglomeraci se počet obyvatel blíží ke třem milionům. Oficiálně. Údajně Vídeň obývají bez přihlášení k pobytu další desítky až stovky tisíc lidí. Každopádně ukočírovat dopravu ve městě, které je protknuto nejen pětiproudovými silnicemi, ale i spletí úzkých uliček čtvrtí jako Leopoldstadt, Margarethen nebo Mariahilf není snadné. Uzavření každé ulice nebo páteřní komunikace by mělo přinášet dopravní komplikace. Jenže zácpy a posouvání se v kolonách aut není ani zdaleka tak děsivé jako v současné Praze.

Zácpy pochopitelně existují, jenže se v nich dlouhé minuty nestojí, ale naopak popojíždí. Důležité je také poznamenat, že intervaly na semaforech jsou o poznání delší než v Praze a jiných českých městech. Čekání sice zabere o trochu víc času, ale zase se dají semafory bez potíží projet hned v prvním, maximálně ve druhém intervalu.

Obrovské rozdíly

Vídeňské uzavírky souvisí zpravidla s omezením silniční dopravy z důvodu opravy silnice, modernizací tramvajových tratí a budováním sítě městských cyklotras. Naprosto zásadní je, jakým způsobem jsou při těchto rekonstrukcích a opravách organizovány práce. A tady ve srovnání s Prahou narazíme na velké rozdíly. Klíčem jsou obecná pravidla týkající se hluku a pracovní doby pro stavební práce ve Vídni, která mají jasné znění. Konkrétně je upravuje Zákon o ochraně hluku ze staveb vydaný v roce 1981, který byl dvakrát novelizován v letech 1991 a 2001.

Jak řeší hluk ze staveb v Rakousku

• Hlukem vytvářející stavební práce jsou povoleny od 6:00 do 20:00 od pondělí až do neděle.

• Práce, které vyžadují větší hluk nebo jsou mimo tyto časy, musí mít noční pracovní povolení s názvem Nachtarbeitsbewilligung

• Výjimky jsou možné pro stavební práce, které jsou naléhavě nutné k odstranění bezprostředního nebezpečí, a práce na důležitých inženýrských sítích. Patří sem práce na kanalizaci nebo dálkovém vytápění, elektřině, telekomunikacích nebo plynovodech. Tyto práce mohou probíhat i v noci a stavební firma k nim nemusí získat povolení. Pro získání povolení k práci v noci musíte předložit několik dokumentů.

1) Popis plánovaných stavebních prací s podrobnými pracovními postupy a časovými specifikacemi

2) Zdůvodnění noční práce

3) Plán lokality s vyznačenými pracovními a emisními body a znázorněním relevantního okolí (nejbližší byty)

4) Informace o emisích hluku

Jde to i v noci

I tak ale jsou stavby, kdy se nepracuje po celou vymezenou dobu, tedy v čase 6:00 - 20:00. Jedná se o omezení při vyšším dopravním významu silnic, tedy důležitých hlavních silnic s větším provozem, pro něž jsou stanoveny speciální časy mimo dopravní špičku, zpravidla mezi 9:00 a 15:00 během dne nebo v noci mezi 20:00 a 5:00, pokud práce nelze provést během dne bez značných komplikací. U těchto případů je také často podmínkou, že dopravní sekce policie Vídeň (LPD Wien) musí být informována předem.

Občané Vídně mají v případě rušeni nadměrným hlukem ze staveb možnost podat stížnost nebo vznést dotaz na Město Vídeň na Magistratabteilung 36 - Gewerbetechnik, Feuerpolizei und Veranstaltungen („Odbor magistrátu města Vídně MA 36, který má na starosti techniku, požární dozor a pořádání akcí“)

Foto: Jiří Nikodým

Finišer při opravě Leopoldauerstrasse.

I na přelomu září a října narazíte ve Vídni na různá dopravní omezení. Podíváme se na tři z nich a zaměříme se na pracovní dobu stavebních prací a jakým způsobem omezují život obyvatel Vídně. Většinu informací týkající se oprav ve Vídni eviduje ÖAMTC, rakouský autoklub, a v případě veřejné městské dopravy poskytují informace Wiener Linien, což je název pro vídeňský dopravní podnik.

I když stížnosti občanů Vídně nejsou v podstatě slyšet, hůře průjezdná rakouská metropole je silným politickým tématem městské opozice. Na přetřes se dostává omezení provozu některých komunikací obzvlášť v letních měsících. O prázdninách byla uzavřena hlavní linka vídeňské S-Bahn mezi stanicemi Floridsdorf a Praterstern, linka metra U4 rozdělena a centrální a okružní tramvajové linky byly zrušeny nebo výrazně omezeny. „Zejména uzavírka linky U4 je špatný vtip, protože rekonstrukce měly být hotové už dávno. Místo toho zažíváme léto plné stavenišť a objížděk,“ řekla městská radní a mluvčí pro dopravu a plánování Vídeňské lidové strany Elisabeth Olischarová.

České zákony jsou nekompromisní

V Praze a celé České republice je situace odlišná. Důvodem jsou zejména omezení, která vycházejí ze zákona o ochraně veřejného zdraví (258/2000 Sb.) a souvisejícího nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací (258/2000 Sb.).

Tyto normy v zastavěném území stanoví hlukové limity pro denní dobu mezi 6:00 a 22:00 i noční dobu od 22:00 do 6:00. Noční limity jsou přitom pochopitelně přísnější a prakticky zamezují tomu, aby se ve městech pracovalo například na dopravních stavbách i v noci.

Podle zákona lze sice zažádat o výjimku, při ní je však třeba doložit, že hluk nebo vibrace budou omezeny na rozumně dosažitelnou míru.

„Rozumně dosažitelnou mírou se rozumí poměr mezi náklady na protihluková nebo antivibrační opatření a jejich přínosem ke snížení škodlivých účinků hluku nebo vibrací, který je stanovený i s ohledem na počet fyzických osob exponovaných nadlimitnímu hluku nebo vibracím,“ uvádí zákon. Součástí žádosti musí být mimo jiné popis zdroje hluku nebo vibrací, naměřené hodnoty hluku v referenčních kontrolních bodech, což jsou místa vyhodnocená jako nejvíce zasažené zdrojem hluku. Je třeba dodat rovněž odhad počtu fyzických osob vystavených nadlimitnímu hluku nebo vibracím, důvody překročení hygienického limitu, návrh opatření, odhad jejich účinnosti a skutečnosti svědčící o omezení hluku nebo vibrací na rozumně dosažitelnou míru. Fakticky se tak výjimky týkají pouze havarijních oprav.

Pokud dojde k udělení výjimky, mají lidé, které případný hluk obtěžuje, možnost bránit se prostřednictvím správního řádu, podávat námitky či odvolání.

OPRAVY VE VÍDNI:

Innere Stadt (Vnitřní Město), 1. vídeňský obvod

Stavební práce na Lothringerstrasse u domů číslo 3–5 a také na navazujícím Schwarzenbergplatzu ke Canovagasse.

Od začátku února 2025 je až do konce roku 2027 uzavřen pravý jízdní pruh. Navzdory stavebním pracím se na Lothringerstrasse i nadále bez problémů jezdí ve dvou pruzích. Pruh je z důvodu nakládacích a vykládacích prací během rekonstrukce budovy v těchto místech uzavřen betonovými zábranami přibližně 30 metrů za Schwarzenbergplatz do přibližně 20 metrů před Canovagasse. Zůstala zachována i stezka pro chodce a cyklisty, kterou kryje lešení a stavební projekt ji nijak neblokuje.

Mnoho místních včetně úřadů zdůrazňuje, že tyto práce jsou dlouho plánované, že ulice i chodníky potřebují opravu či modernizaci a současné omezení považují za nutné z hlediska bezpečnosti. Zároveň ho vnímají jako přijatelný kompromis a snahu minimalizovat škody. V létě se pak k uzavírce přidala ve stejné lokalitě ještě modernizace tramvajové trati jako součást větších investic do infrastruktury veřejné dopravy. Pozitivního hodnocení se modernizaci dostalo od lidí, kteří využívají tramvaje nebo chtějí spolehlivější a kvalitnější provoz.

Novinky.cz se vydaly přímo na místo na Lothringerstrasse a Schwarzenbergplatz v samotném centru Vídně, jen 10 minut pěšky od Státní opery. Byl pátek, kolem půl deváté ráno, tedy v čase, kdy vrcholí ve městě ranní špička. Do centra jsme zamířili z čtvrti Donaustadt na levém břehu Dunaje. Museli jsme ujet 8 kilometrů, přejet Reichsbrücke na druhou stranu řeky a projet přes Praterstern přes centrum na Lothringerstrasse ke Konzerthausu známém hlavně díky Novoročnímu koncertu Vídeňské filharmonie. Cesta zabrala pouhých 15 minut, a to se na části cesty muselo jet 30 km/h. Pršelo, což v Praze působí jako výstřel ze startovní pistole k nasednutí do auta. Ve Vídni se ale provoz kvůli dešti nijak nezvýšil. Překvapil nás nebývalý klid v ulicích a hladký průjezd až na místo dopravního omezení. A co je hlavní, odebrání jednoho pruhu dopravě nijak neuškodilo. Všechna auta bez potíží projela a doprava fungovala v naprosté pohodě bez jakéhokoli zdržení. Stejně tak bylo jednoduché zaparkovat, všude v okolí zůstávala spousta volných míst. Je to ale způsobené i tím, že Vídeň po celém městě před několika lety zavedla placené parkování. Když jedete ze své čtvrti do jiné městské části, platíte 2.60 euro za hodinu s tím, že prvních 15 minut je zdarma. I proto velký počet Vídeňanů využívá městskou dopravu a příměstské vlaky.

Oprava tramvajové tratě linek 25 a 26 a nově připravované linky 27

Od začátku srpna do konce roku 2025 se renovoval 1 300 metrů dlouhý úsek trati na Schlosshofer Strasse mezi Hossplatz a Franz-Jonas-Platz v centru čtvrti Floridsdorf. Tyto tramvajové linky spojují Franz-Jonas-Platz, kde je konečná stanice metra trasy U6, nádraží Floridsdorf a výchozí stanice tramvají a autobusů, se čtvrtí Donaustadt, kde je velký dopravní uzel zvaný Kagran. Práce na renovaci tramvajové tratě probíhaly převážně v noci a mimo provozní dobu. To umožnilo bez přerušení pokračovat v pravidelném provozu tramvajových linek 25 a 26, stejně jako nové linky 27, která bude v provozu od podzimu. Modernizace probíhá v několika stavebních fázích, přičemž pro soukromou dopravu a několik autobusových linek dochází k dočasným úpravám dopravy a objížďkám v některých úsecích. Obyvatele Floridsdorfu tedy stavební práce nijak neomezují, pouze v nočních hodinách mohou být lehce pozdrženi při cestě po ulici obsluhou stavebních prací, která reguluje velice mírný noční provoz osobní dopravy.

Noční hodiny se ve Vídni využívají pro stavební práce i na dalších místech. Například na dálnici A23 u výjezdu na Verteilerkreis Favoriten v pracovních dnech denně uzavřen od 22:00 do 05:00 kvůli stavbě nové opěrné zdi. Podobně i práce na šachtové konstrukci v Operngasse v centru města od září do listopadu probíhají v noci od 20:00 do 5:00 a také o víkendech. Wiener Linien obecně při výměnách kolejí a dalších pracích často využívají čas, kdy není na trati žádný provoz, tedy v noci, aby se minimalizovala dopravní omezení pro veřejnou dopravu, což se aktuálně děje například v Lötscherrstrasse.

Brigittenauerbrücke

Most spojující čtvrť Brigittenau a komunikaci na pravém břehu Dunaje Handelskai s Donauinselem (Dunajský ostrov).

Donauinsel je vyhledávaná lokalita pro odpočinek, sport a relaxaci, kam Vídeňané míří zpravidla o víkendech nebo v letních měsících ve večerních hodinách. Na Donauinselu jsou místa pro koupání ve slepém rameni Dunaje, travnaté louky, trasy pro běhání nebo jízdu na kole i další sportoviště jako kurty na padel nebo tenis i fotbalová nebo basketbalový hřiště. Zároveň je to klidná čtvrť, kde se bydlí v menších rodinných domcích nebo sem obyvatelé Vídně jezdí na své zahrádky a malé chaty. Rozsáhlá rekonstrukce před 40 lety postaveného Brigittenauerbrücke začala 1. července 2025, přičemž most zůstává během prací s dílčími omezeními průjezdný. Kromě Brigittenauerbrücke se na Donauinsel dostanete ještě přes Reichsbrücke na druhé straně ostrova po proudu řeky.

„Pokračování programu oprav mostů je důležitým krokem k zajištění bezpečnosti a dlouhé životnosti naší infrastruktury. Plánovanými opatřeními na mostě Brigittenau vysíláme jasný signál pro budoucnost bezpečnosti dopravy ve Vídni,“ uvedl Wolfgang Strenn, vedoucí odboru mostních staveb a základového inženýrství města Vídně. „Zároveň zajišťujeme, aby most mohl být používán i během prací.“

Jednotlivé jízdní pruhy jsou uzavírány střídavě, ale jeden jízdní pruh v každém směru zůstává otevřený po celou dobu. Běžné denní práce se realizují v rámci standardních denních hodin. Podle informací oddělení MA29 městské správy se některé kritické operace (např. montáže dilatačních spár, specifické výměny vozovky) provádějí při jednotlivých nočních uzavírkách pro jeden jízdní směr. ÖAMTC pak informoval, že jeden jízdní pruh je uzavřen pro stavbu chodníku a cyklostezky od ranních hodin.

Výstavba cyklostezky na Leopoldauerstrasse ve čtvrti Floridsdorf

Město Vídeň od srpna realizuje na levém břehu Dunaje téměř 1,3 km jednosměrné cyklostezky na obou stranách ulice Leopoldauerstrasse. „Cyklistická infrastruktura v 21. okrese se do konce roku 2025 rozšíří o 6,6 km cyklostezek a v plném proudu je také plánování na rok 2026. Jsem rád, že v novém roce můžeme udělat další významný krok a vytvořit v okrese Floridsdorf skutečnou síť cyklostezek,“ uvedl městský radní pro mobilitu Ulli Sima.

Jednosměrné cyklostezky na Leopoldauerstrasse se budují ve dvou fázích. Úsek mezi Angererstrasse a Angyalföldstrasse bude dokončen v roce 2025. Stavba pak bude pokračovat do Heinrich-von-Buol-Gasse. Po dokončení vzniknou souvislé cyklostezky z Leopoldauerstrasse až do Floridsdorfer Hauptstrasse, kde se v současné době staví nová obousměrná cyklostezka a vysazuje se 50 nových stromů.

Foto: Jiří Nikodým

Oprava Leopoldauerstrasse, kde vzniká cyklostezka.

„Právě tady je třeba naléhavě jednat a většina zpětné vazby od veřejnosti směřuje k tomu, že nejsou dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi motorizovanými a nemotorizovanými účastníky silničního provozu. Jsem proto velmi rád, že nyní výrazně zvýšíme bezpečnost cyklistů na ulici Leopoldauerstrasse,“ řekl Georg Papai, starosta městské části Floridsdorf.

Výstavba cyklostezky postupně v několika úsecích uzavřela dopravně důležitou Leopoldauerstrasse. Provoz v ní je momentálně omezený hlavně v její jižní části, kde auta i autobusy jezdí pouze jedním směrem a často se musí vyhýbat těžkým strojům. Dočasně byly uzavřeny i některé boční ulice a z dalších se staly jednosměrky, což působí komplikace některým řidičům.

„Byla jsem na začátku srpna překvapená, když jsem musela složitě hledat cestu do Pilzgasse. Bydlím sice trvale v Gerasdorfu, ale ve Vídni mám ještě byt nedaleko průběžně uzavírané Leopoldauerstrasse,“ říká paní Renate Söllová. „I když lokalitu znám, jen těžce jsem se dostávala, kam jsem potřebovala. Nejdříve totiž byla zavřená velká část Leopoldauerstrasse, která se musela objíždět přes Brünnerstrasse. Všechno ale bylo dobře značené a postupem času se situace zlepšila a dnes je průjezd touto oblastí přehledný a bezpečný,“ popsala situaci ve čtvrti Floridsdorf z okénka svého bílého kupé postarší dáma.

Vídeňská městská radní Olischarová vidí velký problém dopravy hlavně v letních měsících. Opravy v období prázdnin jsou ale běžné prakticky ve všech velkých evropských městech. Vídeň ale patří, hlavně o prázdninách, k nejnavštěvovanějším metropolím a spolu s místními obyvateli bývají ulice i silnice často zaplněné. I proto Eilsabeth Olischarovou trápí situace v letních měsících. A celkem pochopitelně ze své role opoziční političky nahlíží na problém očima místních.

„Vídeň potřebuje rozumné řízení stavenišť. Vídeňští obyvatelé mají právo na mobilitu, a to i v létě. Ti, kdo využívají veřejnou dopravu, by se neměli ztrácet v džungli náhradních tras, stavenišť a objížděk. Městská správa musí konečně uznat své chyby v plánování, místo aby Vídeň rok, co rok paralyzovala,“ vysvětluje Olischarová. Možná by se v brzké době mohla vydat do Prahy poznat skutečné dopravní peklo…

Srovnání Prahy a Vídně
PrahaVídeň
rozloha496 km2415 km2
počet obyvatel1,4 mil.2 mil.
počet aut1,3 mil.719 tisíc
počet aut na 1000 obyvatel940 (2024)374 (2021) a dále klesá *
* https://www.viennaoffices.at/cz/Newsroom/Tiskove-zpravy/Ve-Vidni-pripada-jedno-auto-na-tri-obyvatele

V Praze se už dlouho jen mluví o severním obchvatu města od letiště směrem k D8 a D10. Ve Vídni se už mohou začít těšit na nový tunel Lobau, který výrazně odlehčí východní části města. Informaci o schválení celého projektu přednesl ve středu 25. září rakouský ministr dopravy Peter Hanke.

„Dnešní oznámení ministra dopravy Petera Hankeho je rozhodujícím krokem pro budoucnost Vídně. Tunel Lobau je jedním z nejdůkladněji prověřovaných infrastrukturních projektů Rakouska a jeho realizace se již dlouho očekávala. Je dobře, že se tento projekt, tak důležitý pro Vídeň a celý region. Zejména Südosttangente je na hranici svých možností. Každý, kdo denně uvízne v dopravních zácpách, ví, jak naléhavě je toto odlehčení potřeba,“ řekl Markus Figl, úřadující předseda Vídeňské lidové strany, na něhož navázala Elisabeth Olischarová.

Foto: Jiří Nikodým

Uzavřená Leopoldauerstrasse.

„Lobauský tunel je více než jen infrastrukturní projekt. Je to záchranné lano pro nové obytné a komerční oblasti na severu a východě Vídně, a tedy klíčový předpoklad pro rozvoj našeho města.“

Výběr článků

Načítám