První analýzy vzorků z planetky Ryugu: V žádné laboratoři zřejmě nebyl starší materiál

– Tokio

Mezinárodní tým vědců v pondělí v časopise Nature Astronomy zveřejnil dvě studie ohledně materiálu, který japonská sonda Hajabusa vyzvedla na planetce Ryugu. Podle prvních závěrů jde o jedny z nejstarších materiálů analyzovaných ve vědeckých laboratořích. Jejich zkoumání by tak mohlo přinést další důležité poznatky o vzniku Sluneční soustavy. Kapsle se zhruba pěti gramy materiálu se vrátila na Zemi loni v prosinci.

Foto: AFP PHOTO / JAXA, Profimedia.cz

Odebrané vzorky materiálu z asteroidu Ryugu

„Vzorky, které se vrátily prostřednictvím sondy Hajabusa 2, se jeví jako jedny z nejstarších materiálů přítomných v našich laboratořích,“ konstatoval ve své zprávě tým vědců vedený francouzským astronomem Cédricem Pilorgetem.

Podle něj může další a podrobnější zkoumání vzorků vést k přehodnocení stávajících poznatků a domněnek o vzniku a rozvoji našeho solárního systému.

Na základě prvních analýz si totiž vědci myslí, že planetka obsahuje materiály, které ji vytvořily, v původním i pozměněném stavu. To by mohlo přinést další informace o transformacích, kterými Sluneční soustava procházela.

Tmavá a křehká hornina

Podle prvních výsledků se vzorky podobají kamenným meteoritům, tzv. chondritům, typu C1, které vědci rovněž považují za velmi významný zdroj informací o vzniku Sluneční soustavy.

Kapsli sondy Hajabusa, která na Zemi dopravila vzorky z planetky, vystavili v muzeu

Analýzy však ukázaly, že horniny odebrané z planetky Ryugu jsou tmavší a mají velmi porézní a křehkou strukturu, uvedl ve druhé ze zpráv tým japonských badatelů v čele s Toru Jadou. Povrch horniny odráží jen dvě procenta světla, které na něj dopadne.

Voda na Zemi

Výzkumníci se domnívají, že planetka Ryugu vznikla před 4,6 miliardy let, což je doba odpovídající odhadovanému vzniku naší hvězdné soustavy. Podle vědců byla původně Země příliš blízko Slunci, než aby se na ní mohla vyskytovat voda.

Dle této hypotézy, poté co se planeta vzdálila od Slunce a ochladila se, dostala se na ni voda a organické látky právě z meteoritů a kosmických těles podobných Ryugu.

Japonská kapsle se úspěšně vrátila se vzorky z asteroidu. Vědci z aparátu dostali i plyn

Hajabusa 2 se vydala na cestu k přibližně 300 milionů km vzdálené planetce ze základny na jihu Japonska začátkem prosince před sedmi lety. K cíli dorazila v polovině roku 2018 - po letu trvajícím tři a půl roku. Kontejner s odebranými vzorky povrchu se vrátil na Zemi loni na začátku prosince.

V kapsli jsou skutečně vzorky z planetky, hlásí japonský vesmírný úřad

Japonská agentura JAXA uvedla, že část vzorků je ochotna poskytnout dalším vědeckým institutům. Letos v prosinci předala deset procent získaných hornin americkému vesmírnému úřadu NASA.

V Británii našli krátce po pádu meteorit, který může obsahovat ingredience života

Poznámka na závěr: Např. ČTK dříve uváděla (nyní nikoli) u zmiňovaného asteroidu Ryugu počeštěné jméno Rjuga, některé jiné tuzemské zdroje operovaly s názvem Rjugu. Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR nicméně už ve své dřívější reakci pro Novinky doporučil zůstat u originálního názvu Ryugu s tím, že se počeštěné a jiné varianty v těchto případech moc nepoužívají. „Stejně jako u trpasličí planety Ceres se zůstává u Ceres - a Cerera se používá minimálně,” uvedl příklad a dodal, že oficiální označení planetky (162173) Ryugu je mezinárodní a rozumí mu všichni napříč světem.