Poplach na ISS. V ruském modulu se objevil kouř

V ruském modulu Zvezda na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) se v noci na čtvrtek objevil kouř. Vznikl při automatickém dobíjení akumulátorových baterií a spustil požární poplach. Ventilační systém podpory života kouř odfiltroval. Atmosféra v celém objektu na orbitě je v normě, napsal na Twitteru odborník na kosmonautiku Michal Václavík.

Foto: NASA

Část ruského segmentu ISS na ilustračním snímku: uprostřed je servisní modul Zvezda (s připojenou kosmickou lodí).

Kosmonaut Oleg Novickij hlásil středisku řízení letu kouř, zápach a spuštění signalizace ve čtvrtek okolo 4:00 SELČ. Následně přístroje zaznamenaly přítomnost škodlivých látek v okolí zdravotnické skříně v modulu Zvezda.

Ventilace roznesla zápach shořelého plastu či elektroniky i do americké části ISS, napsal na svém webu list Kommersant.

O incidentu a nutnosti zapnout agregační filtr pro čištění atmosféry na stanici informovala na svém Twitteru i ruská vesmírná korporace Roskosmos. Ta pak upřesnila, že senzor kouře a požární signalizaci spustil zkrat při automatickém dobíjení akumulátorů.

Prodlužovat životnost ruské části ISS je ruská ruleta, varuje šéfkonstruktér

Svět

Podle dalšího vyjádření agentury nicméně již všechny systémy fungují normálně a složení vzduchu na palubě ISS odpovídá standardním parametrům.

Příprava na další výstup kvůli Nauce

Ruští kosmonauti Novickij a Pjotr Dubrov se tak nadále chystají na čtvrteční další výstup do otevřeného vesmíru kvůli novému modulu.

První ze série pracovních směn ve volném kosmickém prostoru věnovaných zprovozňování víceúčelového laboratorního modulu Nauka, který k ISS dorazil 29. července, proběhla ve druhé polovině minulého týdne.

Ruští kosmonauti zapojili modul Nauka. Před plným zprovozněním je čeká spousta práce

Dvojice tehdy splnila hlavní úkol: připojit kabely napájecího systému k novému modulu. Rovněž částečně připojila ethernetové kabely pro síťové propojení a namontovala část zábradlí usnadňující kosmonautům při práci venku přechod mezi jednotlivými částmi modulu.

Nauka je prvním novým modulem v ruské části ISS od roku 2010. Posádka bude muset před jeho plným zprovozněním vykonat mnoho úkonů včetně jedenácti výstupů do volného vesmíru.

Modul má rozšířit technické a provozní schopnosti ruského segmentu ISS. Poskytne spojovací uzel pro pilotované lodě Sojuz a nákladní Progress, umožní přečerpávat palivo z nádrží lodí Progress na ISS, řídit orientaci stanice vlastními motory, vyrábět kyslík pro šest lidí a regenerovat vodu z moči. Kosmonauti mají v Nauce druhou toaletu a kajutu pro třetího člena posádky.

Dragon přivezl na ISS robotickou paži, beton, zmrzlinu a mravence

Modul je dále vybaven evropským robotickým ramenem ERA, které umožní manipulace na vnější straně orbitálního komplexu bez potřeby pracovních směn posádky „venku“.

Na orbitální stanici je nyní sedm astronautů: Američané Megan McArthurová, Shane Kimbrough a Mark Vande Hei, Rusové Dubrov a Novickij, Francouz Thomas Pesquet a Japonec Akihiko Hošide.