Nové vozítko NASA bude na Marsu vyrábět kyslík

Náklady na tuto misi nejsou malé - 1,5 miliardy dolarů (v přepočtu téměř 31 miliard korun). Vynaložené peníze mají americkému Národnímu úřadu pro letectví a vesmír pomoci „osahat“ pomocí nového vozítka Mars tak, jak se to žádnému průzkumnému zařízení ještě nepodařilo. Plány na vozítko NASA představila ve čtvrtek. Bude mít celkem sedm speciálních zařízení, jedno z nich by mělo dokázat přeměnit oxid uhličitý na kyslík.

Foto: NASA

Jedním z nových zařízení na marsovském vozítku má být tzv. SuperCam, které kromě obrazového materiálu dokáže na dálku provést chemickou a mineralogickou analýzu zkoumaných materiálů.

Vozítko Opportunity si nedávno připsalo na Marsu nový rekord, když ujelo na mimozemských vesmírných tělesech nejdál ze všech lidských robotických zařízení, NASA však s ambicemi důkladně prozkoumat rudou planetu nepolevuje. [celá zpráva],

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Vozítko pro misi na Mars v roce 2020 s těmito novými pokročilými vědeckými nástroji slibuje odhalit více tajemství z minulosti Marsu, než dosud odkryly geologické výzkumy,“ popsal očekávání John Grunsfeld z NASA.

Foto: NASA

Vizualizace nového vozítka NASA pro průzkum Marsu. Využívá konstrukci svého předchůdce Curiosity, které přistálo na rudé planetě v roce 2012.

Hlavním cílem mise je identifikovat a posbírat vzorky horniny, které by mohly obsahovat důkazy o historické existenci života na planetě.

Konstrukce nového vozítka vychází z jeho předchůdce Curiosity, bude postavené na stejném podvozku, na Marsu přistane obdobným způsobem. Po povrchu planety se také bude pohybovat díky generátoru využívajícímu přirozeného rozpadu plutonia.

BEZ KOMENTÁŘE: Animace fungování vozítka Curiosity na MarsuVideo: NASA, Novinky

Ve srovnání s Curiosity toho co hmotnosti ale nový průzkumník poveze méně - jen 40 kilogramů v porovnání se čtyřiasedmdesáti. Uvolněný prostor má posloužit ke sběru a uchování materiálu z povrchu, který by mohl být nakonec poslán na Zemi.

Nová verze také bude osazená hlavní kamerou s mnohem výkonnější optikou. Dovolí vidět dál, a umožní tak plánovat trasu pohybu v dostatečném předstihu, aniž by se průzkumník musel zastavovat a přepočítávat trajektorii cesty.

Tzv. SuperCam dokáže na základě radiace analyzovat složení horniny v mnohem širším spektru, než umí s pomocí laseru tzv. ChemCam z Curiosity.

Foto: NASA, ČTK/AP

Nové vozítko NASA pro průzkum Marsu v hodnotě 1,9 mld. dolarů má mít i experimentální zařízení, které dokáže přeměnit oxid uhličitý z jeho atmosféry na kyslík.

Úplně nové zařízení nazvané MOXIE dokáže přeměnit atmosférický oxid uhličitý Marsu na kyslík. Nebude to žádné velké množství. Má ho ale být dost pro výzkum, jestli by v budoucnu šlo na planetě produkovat tuto složku atmosféry klíčovou pro existenci života a případně „vytvořit“ do zásoby dost kyslíku potřebného pro přežití kosmonautů nebo využitelného jako okysličovadlo paliva pro případný návrat raket z Marsu na Zemi.

Další zařízení má analyzovat počasí na planetě a poskytnout nová data o prachu. Radar schopný proniknout pod povrch zase umožní vědcům lépe pochopit, jak souvisejí geologické pochody s tím, co se odehrává na povrchu.

BEZ KOMENTÁŘE: Takto mohl podle NASA vypadat vývoj MarsuVideo: NASA

Veškerá zařízení pro novou misi byla vybrána s ohledem na objevení a uchování vzorků horniny, které by ukazovaly na existenci života na Marsu a také na to, aby mohly být případně přepraveny k analýze na Zemi.

To je ale nejambicióznější část celého projektu a dalece přesahuje možnosti mise naplánované na rok 2020. Stále totiž není jasné, jak vzorky z Marsu na Zemi dopravit. Z rudé planety dosud k Zemi žádná raketa neodstartovala a jen samotné přistání na jejím povrchu představuje velmi riskantní podnik.

Odborníci z NASA nicméně předpokládají, že díky novému vozítku se jim podaří uchovat posbírané vzorky horniny ve stabilním stavu nejméně 20 let.