NASA poodhalila záhadu evoluce života na Zemi. Naši planetu chránil Měsíc

Novinky, Filip Šára

Odborníci z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) pátrají po vodítkách, která podporují hypotézu spojující raný Měsíc a zemskou magnetosféru. Jejich nová teorie tvrdí, že se magnetická pole Země a našeho přirozeného souputníka mohla spojit a vytvořit tak kolem naší planety ochrannou magnetosféru. Tímto způsobem mohl být povrch Země chráněn dostatečně dobře, aby umožnil evoluci.

Vědci zřejmě odhalili záhadu evoluce života na ZemiVideo: Novinky/Reuters

Vědci dlouho uvažovali o tom, jak se mohl na Zemi vyvinout život, když bylo sluneční záření před miliardami let mnohem silnější.

Vesmírný majstrštyk: Americká sonda odebrala vzorky z asteroidu Bennu

Jak uvádí agentura Reuters, podle nich nemohlo magnetické pole Země chránit živé organismy před čtyřmi miliardami let, kdy se předpokládá, že se tyto organismy vyvinuly.

Zkoumání měsíčních kamenů

Nyní skupina expertů z NASA však uvádí, že našla důkazy, které by mohly podpořit teorii vysvětlující tuto záhadu. Výzkumníci se totiž znovu podívali na lunární kameny, které na Zemi dopravila mise Apollo.

V nich podle studie publikované v akademickém žurnálu Science Advances našli důkazy, že Měsíc měl tehdy pravděpodobně mnohem silnější magnetické pole.

Nixon oznamuje krach mise Apollo – na zfalšovaném videu

„Tato měsíční magnetosféra mohla být docela silná a Země byla mnohem blíže, což připouští možnost, že magnetosféry Měsíce a Země mohly na sebe vzájemně působit,” domnívají se vědci. Měsíc byl tehdy asi třikrát blíže k Zemi, než jaká je stávající průměrná vzdálenost mezi těmito dvěma tělesy – a ta činí 384 400 kilometrů.

Teorie tak soudí, že se magnetická pole Měsíce a Země mohla spojit a vytvořit kolem naší planety mnohem účinnější magnetosféru. Tímto způsobem tedy mohl být povrch Země dostatečně chráněn, aby umožnil vývoj veškerého života.

Mobilní síť bude i na Měsíci, pro NASA ji postaví Nokia

Mobil

„Zdá se, že Měsíc představoval pro Zemi podstatnou ochrannou bariéru proti slunečnímu větru, což bylo zásadní pro schopnost Země udržovat během této doby svoji atmosféru,” konstatoval hlavní autor nové studie Jim Green z NASA.

Dodal, že se těší na „pokračování příběhu” v podobě návratu astronautů na Měsíc v rámci chystaného programu Artemis.