NASA oznámila datum vypuštění teleskopu Jamese Webba

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) spolu s Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a francouzskou společností Arianespace oznámil termín startu nosné rakety Ariane 5 s vesmírným dalekohledem Jamese Webba (James Webb Space Telescope, JWST). Dlouho očekávaná a odkládaná vědecká mise se vydá na oběžnou dráhu letos 18. prosince.

Testy dalekohledu JWST byly dokončeny.

Již plně otestovaný teleskop nové generace za 10 miliard dolarů (cca 215 miliard Kč) je pomyslným nástupcem dosluhujícího, ale stále funkčního Hubbleova vesmírného dalekohledu (HST). Startovat bude z kosmodromu ESA v jihoamerické Francouzské Guyaně.

Společný projekt ESA, NASA a Kanadské kosmické agentury (CSA) umožní astronomům nahlédnout do historie vesmíru více než kdy dříve.

Až aparát dosáhne svého finálního umístění na oběžné dráze kolem Slunce zhruba 1,5 milionu kilometrů od Země a začne pracovat, půjde o největší a nejvýkonnější dalekohled, jaký kdy byl do vesmíru vyslán, připomíná server The Daily Mail.

Foto: NASA/Desiree Stover

Velké zrcadlo teleskopu Jamese Webba

Teleskop se skládá z 18 šestiúhelníkových beryliových zrcadel o celkovém průměru 6,5 metru, jejichž polohu půjde ovládat ze Země. Pojmenován byl po Jamesi E. Webbovi, jenž byl ředitelem NASA v šedesátých letech, tedy v době, kdy vrcholily vesmírné závody USA a SSSR.

Hubbleův teleskop zpět v akci

V této souvislosti je třeba připomenout, že známý Hubbleův dalekohled se 17. července vrátil k plnému vědeckému provozu a nedlouho poté pořídil mj. dva pozoruhodné snímky neobvyklých galaxií. Činnost již stárnoucího dalekohledu byla po anomálii počítače pozastavena na měsíc.

Hubbleův teleskop zpět v akci. Zachytil i tanec galaxií

Hubble byl vypuštěn do kosmu v roce 1990 a stal se klíčovým nástrojem při průzkumu vesmíru ze své oběžné dráhy 563 kilometrů nad zemským povrchem. Loni HST oslavil 30 let ve vesmíru. Během té doby jeho snímky přispěly k řadě významných objevů – umožnil studovat černé díry i vzdálené galaxie, pozorovat planety mimo sluneční soustavu či procesy hvězdotvorby, stejně tak objevit dříve neznámé měsíce kolem trpasličí planety Pluto.

„Hubbleovu vesmírnému dalekohledu přejme hodně dalších úspěchů. A to i když se blíží doba, a už ji počítáme na měsíce, kdy se do vesmíru vydá ještě výkonnější kosmický dalekohled: James Webb Space Telescope (JWST),“ naznačil nedávno pro Novinky Pavel Suchan z Astronomického ústavu AV ČR, že se s brzkým vypuštěním dalekohledu Jamese Webba už opravdu počítá.

NASA kvůli koronaviru odloží start teleskopu Jamese Webba

Dříve bylo plánováno např. též na letošní březen či pak konec října, avšak kvůli koronavirové pandemii se musela akce odložit, a to vícekrát. Odkládalo se to ale i roky před covidem.