V atmosféře planety K2-18b vědci identifikovali vodu. Foto: Profimedia.cz

Na potenciálně obyvatelné exoplanetě byla poprvé nalezena voda

Astronomové poprvé objevili vodu v atmosféře planety obíhající v obyvatelné zóně vzdálené hvězdy. Podle odborného žurnálu Nature Astronomy počítačové modelování ukázalo, že se může až 50 procent atmosféry exoplanety (planety mimo Sluneční soustavu) s označením K2-18b skládat z vody. Tento dechberoucí objev tak činí z onoho světa jeden z hlavních kandidátů na pátrání po životě v kosmu.

V atmosféře planety K2-18b vědci identifikovali vodu. Foto: Profimedia.cz
Na potenciálně obyvatelné exoplanetě byla poprvé nalezena voda

Planeta K2-18b má být asi dvakrát větší než Země, má disponovat teplotami mezi nulou a 40 stupni Celsia.

„Je to skutečně poprvé, co jsme objevili vodu na planetě v obyvatelné zóně okolo hvězdy, kde může existovat teplota slučitelná se životem,“ prohlásila vedoucí výzkumu, italská profesorka Giovanna Tinettiová z britské University College London.

Další zkoumání

Během následujících deseti let by mohl vesmírný dalekohled, například chystaný teleskop Jamese Webbba, odhalit, zda jsou plyny v atmosféře této 111 světelných let vzdálené exoplanety produkované živými organismy.

Astronomové zatím podle zpravodajské stanice BBC nemají jasno, které plyny by představovaly důkaz o životě, je navíc příliš daleko, než aby tam šlo vyslat sondu. Nelze však vyloučit, že v budoucnu pomůže zodpovědět otázku, jestli jsme ve vesmíru opravdu sami a zda je Země tak jedinečná.

Planeta obíhá okolo hvězdy typu červeného trpaslíka, roku 2015 ji objevila sonda Kepler.

Takzvaná obyvatelná zóna je oblast dostatečně vzdálená od své hvězdy, aby nebyla příliš horká, ale dostatečně blízko, aby nebyla příliš chladná.

Anketa
Věříte v existenci života jinde ve vesmíru?
Ano
95.9 %
Ne
4.1 %
Celkem hlasovalo 3238 čtenářů.