Mrtvý radioteleskop identifikoval „pavoučí” hvězdu, která požírá svůj doprovod

Astronomům se podařilo v naší Galaxii objevit několik hvězd - pulsarů - které pohlcují svůj doprovod. Jde o takzvané pavoučí hvězdy, což jsou „násilné” pulsary, které štěpí materiál z doprovodných hvězd uzamčených s nimi na binárních drahách. Informoval o tom web Live Science s tím, že hvězdy stihl odhalit radioteleskop v Portoriku, než se zhroutil.

Vědci objevili ve vesmíru černé vdovy a snovačkyVideo: Novinky/Reuters

Když totiž superobří hvězdě dojde palivo a už se nedokáže udržet proti gravitačnímu působení uvnitř, zhroutí se do sebe a vznikne supernova, tedy hvězdná exploze.

Kam mizí rudí obři? Astronomové zjistili, proč hvězdy ve středu Galaxie záhadně mládnou

Tento proces může za sebou zanechat extrémně hustou neutronovou hvězdu. Ta se s dostatečným množstvím elektromagnetického záření stává oním pulsarem, který se může otáčet několikrát, ale i stokrát nebo ještě častěji za sekundu - a vyzařovat záblesky záření, které blikají přes zorné pole Země.

Pulsary jsou rotující neutronové hvězdy, které vyzařují elektromagnetické záření. Intenzita záření se pro vzdáleného pozorovatele pravidelně mění - zřejmě v souvislosti s rotací hvězdy. Jedná se o tzv. majákový efekt.

Pulsarům, které se otáčejí každých 30 milisekund nebo méně, se říká pavoučí hvězdy, pokud jsou uzamčeny na blízké oběžné dráze s doprovodnou hvězdou (dvojhvězdou). Odsávají materiál od svého společníka a gravitační energii z této hmoty používají to k tomu, aby měly další energii k rotaci.

Černé vdovy a snovačky

Jak doplnila agentura Reuters, některé z těchto vysoce energetických hvězd se nazývají černé vdovy, jestliže zmenšily svého společníka na podstatně méně než desetinu hmotnosti našeho Slunce. Název pochází od rodu stejnojmenného pavouka, u kterého samice sní po páření svého samce.

Vědci pozorovali neutronovou hvězdu v galaxii v Andromedě

Jiným se říká snovačka - podle jiného druhu kanibalského pavouka - a to pokud je jejich doprovodná hvězda větší než desetina hmotnosti našeho Slunce. To způsobí, že pulsar bude zastíněn svým společníkem, když ten bude procházet mezi ním a Zemí.

Pět příkladů hvězdného systému daného typu

Mezinárodní tým vědců zatím našel v Mléčné dráze konkrétně tři černé vdovy a jednu snovačku.

Legenda šla k zemi během pár sekund: Unikátní záběry kolapsu observatoře

Astronomové hvězdy objevili pomocí radioteleskopu na observatoři Arecibo v Portoriku. Svá data shromáždili ještě předtím (konkrétně mezi lety 2013 až 2018), než se teleskop loni v prosinci definitivně rozpadl.