Geologové našli ztracený kontinent pohřbený pod Evropou

Novinky,

Vědci objevili pod jižní Evropou skrytý světadíl. Bájná Atlantida to ale není. Má to být takzvaná Velká Adrie. Před zhruba 240 miliony lety se oddělila od severu Afriky. Pohyb tektonických desek ji nejpozději před 100 miliony lety doslova pohřbil pod jižní částí Evropy. Časopis National Geographic připomíná, že původně byla oblast velká asi jako Grónsko, což je 2 166 000 km².

BEZ KOMENTÁŘE: Formování a následné destrukce Velké Adrie pod EvropouVideo: Douwe van Hinsbergen, Utrecht University

Světadíly se během toku času mění, občas i zmizí. To se stalo též Velké Adrii (či Velkému Jadranu, anglicky Greater Adria). V období druhohorního triasu, před 240 miliony lety se odlomila od rozpadajícího se jižního superkontinentu Gondwana.

Spolu s Velkou Adrií se tehdy z Gondwany odlomily a vznikly Afrika, Antarktida, Jižní Amerika či Austrálie.

Každý rok tráví svou dovolenou obrovské množství turistů na ztraceném kontinentu Velká Adrie.
Douwe van Hinsbergen, geolog

Historii Velké Adrie geologové zpracovali na základě mnohaletého výzkumu a sběru vzorků. Na vše přišli analýzou vývoje složitých geologických procesů středomořského regionu, který pravidelně stoupá s pohořím a klesá s mořem, a to v pásu od Španělska přes Apeniny, část Alp, Balkán, Řecko, Turecko až po Írán v Asii.

Takto měla podle Univerzity v Utrechtu vypadat Velká Adrie (Greater Adria) zhruba před 140 miliony lety, než se začala propadat pod Evropu.

Vědci pomocí softwaru pro rekonstrukci pohybu tektonických desek doslova odloupli zadní vrstvy, aby se vrátili zpět v době, kdy byly kontinenty mnohem odlišnější od mapy, kterou známe dnes.

„Zapomeňte tak na Atlantidu,“ hlásil podle stanice CNN hlavní autor studie, nizozemský geolog Douwe van Hinsbergen z Univerzity v Utrechtu.

Vznik pohoří

Naše planeta je pokrytá velikými tektonickými deskami, které nesou kontinenty i oceány a plují v mase roztavených hornin zemského pláště. Velká Adrie náležela k africké desce, zároveň ale nebyla součástí daného kontinentu. Od Afriky ji odděloval oceán. Adrie se přitom pohybovala směrem k eurasijské desce.

Jedinou zbývající částí tohoto kontinentu je pás, který vede z italského Turína přes Jaderské moře k „podpatku boty“, která tvoří Itálii.

Asi před 120 až 100 miliony lety, tedy v období druhohorní křídy, se srazila s jižní stranou eurasijské desky a začala se zanořovat pod ní. Některé lehké horniny Adrie se ale hned nezasunuly do hlubin zemského pláště. Místo toho zůstávaly kusy těsně pod eurasijskou deskou a tlaky při pohybu desek je svíraly.

Byť šlo o posuny jen pár centimetrů za rok, vytvořilo to pásy pohoří na jihu Evropy a v oblasti Středomoří – Pyreneje, Alpy, Karpaty, Kavkaz a Taurus.

Velká Adrie může i za turecké pohoří Taurus.

„Většina horských masivů, které jsme zkoumali, skutečně pocházela z jediného kontinentu, který se oddělil od severní Afriky před více než 200 miliony lety,“ pokračoval geolog. Podle něj navíc zřejmě nešlo o souvislou pevninu, ale o řetězec ostrovů a souostroví.

Až 1500 km hluboko

Vzhledem k tomu, kde se Velká Adrie ukrývá, může mnoho lidí říct, že vlastně na tomto ztraceném kontinentu byli či přímo jsou. „Aniž bychom si to uvědomili, každý rok tráví svou dovolenou obrovské množství turistů na ztraceném kontinentu Velká Adrie,“ poznamenal van Hinsbergen.

Na stránkách nizozemské univerzity se píše, že jedinou celistvější zbývající částí tohoto kontinentu je pás, který vede z italského Turína přes Jaderské moře k „podpatku boty“, která tvoří Itálii. Tuto oblast nazývají geologové Adrie (Adria), tudíž vědci zabývající se aktuální studí označují dříve neobjevený kontinent jako Velkou Adrii.

A jedinými viditelnými pozůstatky světadílu jsou nyní vápence a další horniny v pohořích jižní Evropy a západní Asie. Vyskytují se ve více než 30 zemích.

„Deformované zbytky několika prvních kilometrů ztraceného kontinentu lze stále pozorovat v horských pásmech. Zbytek kusu kontinentální desky, která byla asi 100 kilometrů silná, spadl pod jižní Evropu do zemského pláště až do hloubky 1500 kilometrů, jak nám potvrdilo zkoumání seismických vln,“ vysvětlil nizozemský odborník.

Není to poprvé, co byl objeven ztracený kontinent. V lednu 2017 vědci podle CNN oznámili zbylý světadíl ze superkontinentu Gondwana, který se začal rozpadat před 200 miliony lety. Zbytek, který byl pokryt lávou, je nyní pod Mauriciem, ostrovem v Indickém oceánu.

A v září stejného roku jiný tým odhalil ztracenou Zélandii, a to oceánským vrtem v jižním Pacifiku.