Letecký snímek, který ukazuje umělou změnu reliéfu krajiny v brazilském státě Acre na západě země. Podle odborníků zde stály stavby podobné ranému Stonehenge. Foto: AFP/Jenny Watling/University of Exeter, Profimedia.cz

Archeologové objevili v Amazonii stovky záhadných staveb

Stovky dávných kultovních staveb objevili letečtí archeologové z Británie a Brazílie v amazonském pralese. Objekty připomínají nejstarší fázi Stonehenge, kdy na proslulém místě z mladší doby kamenné nestál ještě kamenný kruh, nýbrž jen zemní valy a příkopy.

Archeologové objevili v Amazonii stovky záhadných staveb

Tyto umělé změny reliéfu, jež vědci označují jako „geoglyfy“, pocházejí patrně z doby okolo roku nula. „Je pravděpodobné, že tyto geoglyfy byly použity pro podobné účely jako neolitické areály s vyvýšenými cestami – tedy jako rituální místa,“ řekla Britka Jennifer Watlingová, vědecká pracovnice Muzea archeologie a etnografie při univerzitě v Sao Paulu. „I Stonehenge bylo nejdříve tvořeno podobně rozvrhnutým areálem,“ zdůraznila.

Její objev, zveřejněný v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, dokazuje, že pravěcí osadníci vymýtili v Brazílii velké plochy pralesa, aby mohly vzniknout tyto obří areály. „Panenský“ deštný prales, jak ho označují ekologové, je tedy vlastně mnohem menší.

„To že areály ležely skryty pod pralesem, zpochybňuje myšlenku, že amazonské lesy jsou nedotčené ekosystémy,“ řekla.

Valové areály v západní Amazonii byly po staletí zakryty stromovím. Odlesňování umožnilo, aby se 450 z nich opět objevilo. Ačkoli rané Stonehenge je asi o 2500 let starší než geoglyfy v Brazílii, je zřejmé, že je spojuje podobná doba ve vývoji tehdejších budovatelů.