Analýza údajů z Keplerova dalekohledu objevila Zemi podobnou planetu v obyvatelné zóně

Washington

Zemi podobnou a téměř úplně stejně velkou planetu objevil tým vědců při nové analýze dřívějších údajů získaných Keplerovým vesmírným dalekohledem amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA). Tato exoplaneta (planeta mimo Sluneční soustavu) je v astronomickém měřítku poměrně blízko, informoval úřad NASA na webu.

Foto: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

Srovnání Země a planety Kepler-1649c, exoplanety jen 1,06krát rozměrnější

Planeta označená jako Kepler-1649c obíhá kolem své hvězdy v takzvané obyvatelné zóně, tedy v oblasti, kde se na skalnatých planetách může udržet voda v kapalném stavu. Nachází se jen 300 světelných let daleko. Světelný rok je vzdálenost, kterou urazí světlo ve vakuu za jeden rok (bezmála deset bilionů kilometrů).

Keplerův vesmírný dalekohled dosloužil. Došlo mu palivo

Keplerův teleskop přestal NASA sloužit před dvěma lety po vyčerpání paliva. Během své devítileté činnosti v hlubokém vesmíru objevil více než 2600 planet existujících mimo náš systém. Mnohé z nich by podle hodnocení vědců mohly být slibným místem pro existenci života.

Pouze 1,06krát větší než Země

Kepler-1649c se podle NASA nejvíce podobá Zemi, pokud jde o velikost a odhadovanou teplotu. Je jen 1,06krát větší než naše planeta.

Množství světla, které přijímá od své hvězdy, je 75 procent světla, které dostává náš svět od Slunce, což podle expertů znamená, že teplota této exoplanety se může též podobat teplotě Země.

Foto: NASA/Ames Research Center/Daniel Rutter

Ilustrace planety Kepler-1649c obíhající kolem svého červeného trpaslíka

Na rozdíl od Země ale Kepler-1649c obíhá kolem červeného trpaslíka. Tento typ hvězdy je známý tím, že může vysílat intenzivní rentgenové a ultrafialové záření, které představuje jednu z možných překážek pro případnou přítomnost života na planetách, které kolem nich obíhají.

První česká exoplaneta se jmenuje Makropulos