NASA se chystá prozkoumat tajemný kovový asteroid

Novinky,

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) se chystá v roce 2022 zahájit misi, při které chce prozkoumat záhadný kovový asteroid Psyche. Vědci se domnívají, že kdysi mohl být planetou velkou jako Mars, jejíž vnější kůra byla před miliardami let doslova vypálena kolizemi s jinými asteroidy. Vzhledem ke svému současnému složení lze konstatovat, že v sobě skrývá nesmírné bohatství.

NASA chce v roce 2022 zahájit misi, při které prozkoumá asteroid PsycheVideo: Novinky/Reuters

Na 200 kilometrů dlouhé těleso Psyche se nachází v hlavním pásu asteroidů, konkrétně mezi Marsem a Jupiterem. Podle serveru Live Science jde o 11. nejmohutnější známou planetku v naší sluneční soustavě, jenže ty větší se většinou skládají z ledu a kamení.

Tento asteroid se ale skládá nejspíš převážně ze železa a niklu, podobně jako zemské jádro. Nicméně jeho kovové jádro je zřejmě mrtvé.

Podle NASA na sobě asteroid pak, až k němu dorazí sonda, ponese přístroje včetně magnetometru pro měření svého magnetického pole a spektrometru, který bude zjišťovat, z čeho přesně se skládá. Multispektrální přístroj pořídí snímky ve vysokém rozlišení, aby odlišil kovy a křemičitany.

U asteroidu má sonda zakotvit v roce 2026

Sonda bude k Psyche podle agentury Reuters vypuštěna v srpnu 2022, rok poté se prosmýkne kolem Marsu – a asteroidu dosáhne do 31. ledna 2026, pokud vše půjde podle předběžného plánu.

Díky této misi vědci věří, že lépe pochopí, jak vznikla sluneční soustava.

Vesmírné těleso objevil 17. března 1852 italský astronom Annibale de Gasparis v Neapoli. Název má po řecké nymfě Psyche.