Hlavní obsah

Od roku 2021 by se měla státní maturita omezit na didaktické testy

– Praha

Státní maturita by se od jara 2021 měla omezit jen na didaktické testy. Písemné práce a ústní zkoušky z češtiny a cizích jazyků by se tak měly vrátit zcela na úroveň škol. Rovněž by se ve všech maturitních oborech mělo na jaře 2022 sjednotit zavedení povinné maturity ze tří předmětů, a to češtiny, cizího jazyka a matematiky. Vyplývá to z návrhu novely školského zákona, který resort školství poslal do vnějšího připomínkového řízení.

Foto: Novinky

Cermat už by měl hodnotit jen didaktické testy. Ilustrační snímek

Článek

Státní maturita funguje od roku 2011. V současnosti se skládá ze dvou předmětů. Povinná je čeština, jako druhý předmět si žáci mohou vybrat mezi matematikou a cizím jazykem. Většina dává přednost cizímu jazyku. Matematiku si loni zvolilo 23,4 procenta maturantů a 22,3 procenta z nich propadlo.

Z matematiky se dělá didaktický test, z jazyků navíc písemná a ústní zkouška. Celková neúspěšnost u zkoušek činila loni na jaře 25,3 procenta těch, kteří ke zkoušce přišli poprvé. Ani na třetí pokus neuspějí podle Cermatu asi čtyři procenta maturantů.

Problematické jsou hlavně slohy

Ministerstvo školství nyní navrhuje, aby se státní maturita za dva roky omezila i u jazyků pouze na didaktické testy. Pro změny v tomto směru se vyslovil ministr školství Robert Plaga (ANO) již loni na jaře.

MŠMT návrhem dle podkladů reaguje i na kritiku odborníků, kterým se nezamlouvá hlavně podoba státní maturity z češtiny. Ta kromě didaktických testů obsahuje psaní slohových prací a ústní zkoušení. Podle některých odborníků je centrální hodnocení slohů k maturantům nespravedlivé a současné nastavení ústní zkoušky, kterým se musejí školy řídit, prý odrazuje žáky od četby.

Státní písemné a ústní zkoušky opakovaně kritizovala například Společnost učitelů českého jazyka a literatury. Navrhované úpravy uvítala.

Naopak Asociace metodiků cizího jazyka AMATE se postavila proti změnám. V otevřeném dopise na začátku roku upozornila, že ke zvládnutí jazyka je třeba i nácvik mluvení a psaní, přičemž omezení zkoušky na test by mohlo vést k redukci výuky na procvičování vědomostí k testu, a tím i ke zhoršení jazykových dovedností dětí.

Nicméně ústní část bude existovat, stejně jako tomu bylo i před zavedením jednotných státních maturit – jen ji budou mít v kompetenci školy.

Gymnázia a lycea měla mít matematiku dříve

Ještě v roce 2021 by podle návrhu měla být státní maturita povinná pouze ze dvou předmětů jako dosud. Termín zavedení povinné maturity z matematiky na gymnáziích a lyceích by se měl sladit s většinou ostatních maturitních oborů na jaro 2022.

Žáci uměleckých, zdravotnických a sociálních oborů, kterých se povinná maturita z matematiky netýká, by měli od jara 2022 skládat státní maturitu povinně z češtiny a cizího jazyka – a dále si vybrat z toho, co nabízí či nařizuje daná škola.

Ministerstvo chce zároveň od jara 2021 zavést novou nepovinnou část maturitní zkoušky s názvem Matematika rozšiřující. Ta by navázala na pilotní projekt nepovinné Matematiky+, který má skončit na jaře 2020.

Zachování nepovinné vyšší úrovně zkoušky z matematiky doporučil ministerstvu koncem loňského roku výbor Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF). Podle něj se osvědčila jako vstupenka ke studiu na řadu vysokých škol.

Změny v zákoně by podle podkladů úřadu mohly vést k úsporám zhruba 14 milionů korun ročně, a to díky tomu, že by organizátor státních maturit Cermat nemusel zpracovávat zadání, tisknout zkušební dokumentaci a hodnotit písemné práce. Peníze by MŠMT chtělo použít na jiné potřeby v regionálním školství.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám